Alle bètavakken bij elkaar

Evelien de Vor en Tahrim Ramdjan, foto Joris van Gennip
Evelien de Vor (13): “We hebben hier X8. Dat zijn alle bètavakken bij elkaar. Bij X8 deden we een moordonderzoek. We onderzochten haren en vingerafdrukken om moorden op te lossen. Ook tekenen zit bij X8. We doen daarbij architectuur, en ontwerpen.

Ik wilde sowieso gymnasium doen. Mijn ouders deden vwo, zijn allebei econoom. Maar wie weet wil ik arts worden en dan is gymnasium nodig. Dat je meteen Latijn en Grieks krijgt, vond ik interessant. Ik doe ook Spaans, in een klas met maar drie leerlingen. In totaal doen op de hele school geloof ik dertig leerlingen Spaans. Je kan trouwens ook Chinees kiezen.

Ik twijfelde eerst nog tussen een paar scholen. Ik woon in Amstelveen, een scholengemeenschap daar heb ik ook bekeken. Maar het St. Ignatius had uiteindelijk mijn voorkeur. Ik merkte meteen dat de sfeer goed was. Het gebouw is mooi en prettig ingericht, met werkplekken op de gangen en veel kunst.”

‘We onderzochten haren en vingerafdrukken’

Tahrim Ramdjan (16): “Sinds dit jaar ben ik niet alleen voorzitter van de leerlingenraad, maar ook hoofdredacteur van de schoolkrant. Ik zit sinds de derde in de leerlingenraad. En daarvoor ook al in de medezeggenschapsraad. Ik werd gevraagd, waarschijnlijk omdat ik hou van speechen en discussiëren.

De schoolleiding staat open voor onze inbreng. Als we leerlingen horen praten over een te drukke toetsweek, kaarten we dat aan. Er wordt dan serieus naar gekeken.

Een leuk puntje: in ons vorige gebouw hadden we bij elke trap roosterborden, hier eerst alleen maar in de hal. Bovendien kon je niet het hele rooster zien, alleen maar de wijzigingen. Nu is het perfect in orde gekomen, dankzij onze inbreng.

Uitzonderlijk is dat we een 70 minutenrooster hebben. Vrienden van andere scholen kunnen zich niet voorstellen dat wij dat volhouden. Ik vind het juist fijn. Je hoeft je concentratie niet zo vaak te verleggen.En je hoeft ook minder boeken mee te zeulen.”

Dit portret van het St. Ignatiusgymnasium werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015.