“Het blijft pionieren op deze school.”

Brede school IJburg College biedt qua kunstvakken beeldend en drama. Na een brede oriëntatie in de onderbouw, kun je op vmbo-niveau examen doen in film en fotografie, terwijl je in de bovenbouw havo/vwo kiest tussen beeldend en drama. Leerlingen mogen zelf hun eindexamen-traject en onderwerp bepalen. Het examen bestaat uit een monderlinge presentatie van het werk en een logboek of portfolio. IJburg College integreert door ‘Themaleren’ diverse vak- en leergebieden, waardoor leerlingen ook buiten de kunstvaklessen op hun creativiteit worden aangesproken.
Brede school

Kim Driessen is lerares beeldend op het IJburg College 1. Het IJburg College is een brede school voor vwo, havo en vmbo. Er wordt geen gebruik gemaakt van boeken maar van tablets. Docenten ontwerpen de lessen en het lesmateriaal zelf. Naast sport en maatschappelijke stages is ook cultuur een belangrijk aandachtspunt. Tot voor kort werd er qua kunstvakken vooral aan beeldend gedaan, maar vanaf het schooljaar 2016/2017 is ook drama eindexamenvak voor havo en vwo. In de onderbouw wordt drama vanaf schooljaar 2017/2018 verder uitgebreid.

Alle leerlingen op IJburg 1 zullen voortaan met een kunstvak afstuderen: beeldend óf drama. Het natuurwetenschappelijke profiel, ook wel ‘science’ genoemd, gaat namelijk naar IJburg 2. Op IJburg 1 kun je binnen het maatschappij-wetenschappelijk profiel kiezen voor Cultuur & Maatschappij of Economie & Maatschappij.

Brede oriëntatie, daarna film/foto, beeldend of drama

De onderbouw op IJburg krijgt een uur per week Kunst en Cultuur. Kim Driessen: “We willen leerlingen de eerste jaren aan zoveel mogelijk verschillende materialen laten ruiken, zo breed mogelijk laten oriënteren. In de loop van het tweede jaar maken ze dan een keuze. Bij het VMBO kun je kunstvakken-1 kiezen, gericht op film en foto. Ga je naar de bovenbouw dan krijg je in het derde jaar drama erbij. Voordat je naar de vierde gaat moet je dan voor drama óf beeldend kiezen. Allebei kan niet.”

Het wordt steeds vrijer

Naarmate leerlingen langer op school zitten wordt het vak beeldend steeds vrijer. Driessen: “Leerlingen mogen zelf bepalen in welke discipline en met welk project ze afstuderen. Je mag schilderen, keramiek doen of een film maken, maar ook een kostuum ontwerpen. Aan het begin van het examenjaar krijgen leerlingen een examenboekje waarin een aantal thema’s staan, maar die zijn niet verplicht. Leerlingen mogen ook zelf een thema aandragen. Verder staat er in het boekje een stappenplan, maar uiteindelijk mogen leerlingen helemaal zelf weten wat ze gaan doen. Het blijft pionieren op deze school.”

Op eigen niveau

Leren leerlingen die bijvoorbeeld keramiek kiezen ook klei te draaien? Driessen: “Zo ver komt het vaak niet. Leerlingen willen van klei een beeld maken en dat gaan wij dan ondersteunen. Maar echt een ambachtelijke opleiding, dat is het natuurlijk niet. Het is een voorbereidende opleiding. Er gaan wel ieder jaar een paar leerlingen naar een kunst- of modeacademie.”

Logboeken en mondelinge presentaties

Maar hoe worden leerlingen of hun werk dan beoordeeld? Driessen: “Vanaf het begin van het eindexamen jaar leg je aan de hand van het stappenplan een portfolio aan, een logboek of schetsboek of hoe je het wil noemen. Alles moet daar in vastgelegd worden: mindmaps, inspiratiebronnen, experimenten. Per periode wordt het logboek bekeken en beoordeeld. Je krijgt er punten voor. Ben je goed op weg, waar gaat het over, waar wil je naar toe? Begin februari nemen we dan de mondelinge presentaties af. Iedereen stelt dan individueel zijn of haar werk op in de theaterzaal, met het logboek en eventueel experimententele fases erbij. Dan komt er een commissie van school, die al die 60 leerlingen van de havo en het atheneum langsgaat. En de leerlingen presenteren dan één voor één hun werk.”

Niet alleen tijdens kunstvakken creatief

Met name in de onderbouw maakt op het IJburg College creativiteit onderdeel uit van veel meer lessen dan alleen op het gebied van Kunst en Cultuur. Tijdens het vak Themaleren wordt vanuit diverse vakken en leergebieden geïntegreerd samengewerkt aan thema’s als ‘Verkiezingen’, ‘De Mens’ en ‘Stad en Land’. Driessen: “Als er een milieuproject is bijvoorbeeld, dan wordt dat vanuit allerlei vakken belicht. Vervolgens is dan de opdracht die informatie tot een documentaire te verwerken. Hoe je een documentaire maakt, is dan ook onderdeel van het project. En dan sluiten we natuurlijk af met ons eigen IJDFA-festival, inclusief rode lopers, prijsuitreiking en de zaal vol ouders en leerlingen.”

Voor meer informatie zie de OCO-pagina over deze school of de website van het IJburg College.