‘Ik voel me veilig op deze school’

Chelsea Arday en Layla El Ghazouani, foto Joris van Gennip
Tijdens een forumdiscussie in De Rode Hoed durfde Layla El Ghazouani (16) haar mond open te doen. Ze heeft daar geopperd dat leraren vakken leuker moeten maken. Rekenspelletjes bij wiskunde, of galgje bij Nederlands bijvoorbeeld. “Dat zal wel de reden zijn dat ik gekozen ben voor deze scholengids. Bovendien ben ik een sociaal type.”

Ze ziet verbetering in de manier waarop de leraren lesgeven. De hele sfeer op de school vindt ze trouwens verbeterd. “Eerst was er altijd een politieagent aanwezig. Je voelde je daardoor wel veilig, maar het gaf toch een nare eerste indruk. Ik ben blij dat die agent er niet meer is, blijkbaar is het niet meer nodig.”

Tijdens het gesprek vergist Layla zich een paar keer en noemt ze de school Nova, zoals het Mundus vroeger heette. Ze vindt het goed dat de naam veranderd is, omdat Nova blijkbaar een slechte naam had. “Ik voel me veilig op deze school, en ik voel me er thuis.”

‘We hebben een echte fitness, waar je ook na school naartoe kunt’

Chelsey Arday (14) wil graag arts of advocaat worden. Daarvoor moet ze na het vmbo eerst naar de havo en daarna nog verder. Ze weet dus dat ze nog lang op school zal zitten, maar dat vindt ze niet erg, ook al niet omdat de leraren op het Mundus haar goed begeleiden.

De geboren Ghanese – ze kwam op haar zesde naar Nederland – vertelt dat ze ook op persoonlijk vlak goed ondersteund wordt. In de eerste was ze onzeker, ook omdat haar ouders net waren gescheiden. Op het Mundus heeft ze een mentor, bij wie ze met zulke problemen terecht kan.

Het was vorig jaar wel wennen dat ze steeds naar een andere lokaal moest. “Het gebouw is zoveel groter dan mijn basisschool. Je verdwaalt makkelijk.”

Enthousiast is Chelsey over de sportmogelijkheden op school. “We hebben een echte fitnessruimte waar je gewoon naar toe kunt, ook na schooltijd.” Verder doet ze enthousiast mee aan buitenschoolse activiteiten, zoals streetdance en kickboksen.

Dit portret van het Mundus College werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015.