Meewerken aan de school

Serra op de open avond van de Amsterdamse Mavo
Loeka Oostra bezocht voor OCO een open avond van de nieuwe humanistische school de Amsterdamse Mavo. Een school waar in het eerste jaar plek is voor 50 kinderen, die les krijgen in onder andere sport & organisatie, maatschappij & participatie en levensbeschouwing en omgangskunde.

Matisse (12), Centrum, vmbo-t/havo advies

‘Het leukste aan deze school lijkt me het feit dat alles nog zo nieuw is. Je kunt de school zien groeien, steeds meer kinderen komen erbij. Ook lijkt het me goed dat er een leerlingenraad is, dan kunnen wij ook verbeterpunten aangeven.

Tegelijkertijd is dat ook wel spannend, er is nu niemand op de open dag waar ik aan kan vragen wat ze van de school vinden. Er zijn wel veel leraren, dus dat lost het wel een beetje op.

Wat humanisme precies betekent weet ik eigenlijk niet, maar ik denk dat dat ook niet zo belangrijk is. Het belangrijkste op een school vind ik de mensen en de sfeer. De hele school gaat nog verbouwen, dus dat laatste is voor een deel lastig voor te stellen.

In totaal ga ik bij zeven scholen kijken, maar tot nu toe lijkt het IJburg College me het leukste: ze hebben twee gebouwen en een enorme kantine.’

Flint (11), Zuid, vmbo-t advies

‘De school is nu nog wat ongezellig, maar op de foto’s die ik net heb gezien ziet het er erg mooi uit. Veel ruimte voor groen en natuur, dat vind ik mooi. Ik vind het lastig dat er weinig ervaringen over deze school bekend zijn, want ik wil wel graag weten wat andere kinderen ervan vinden.

De vorm van onderwijs spreekt me wel heel erg aan; dat je niet alleen leert, maar ook heel veel meewerkt aan de school en in themaweken werkt.

Het meewerken aan de school lijkt me erg leuk: je kunt bijvoorbeeld in het klusteam, of helpen in de kantine. Ik denk dat dat ook goed is voor de sfeer op school, want je werkt veel samen. Ik let hier heel erg op als ik een open dag bezoek, want ik vind het belangrijk dat ik me ergens thuis kan voelen.

Met de loting ben ik eigenlijk nog helemaal niet bezig: ik kijk vooral naar wat ik leuk vind.’

Serra (12), Duivendrecht, vmbo-t advies

‘Dat ik straks mee zou kunnen bepalen hoe een school eruit komt te zien lijkt me heel erg leuk. De kleinschaligheid vind ik ook wel gezellig: doordat er maar 50 leerlingen zijn in het eerste jaar, zullen de meeste mensen elkaar wel kennen.

Ook vind ik het belangrijk dat we ook al veel dingen leren die we later echt kunnen gebruiken. Ik wil later graag kapper worden, dan is het handig om afspraken te kunnen plannen. Daarom lijkt het me leuk om beheerder van de pannakooi te worden, dan maak ik een schema van wie wanneer mag voetballen. Anders zou ik wel bij de schoolkrant willen werken, want dat doe ik nu ook al.

In totaal ga ik nog bij 10 andere scholen kijken, waarbij ik vooral let op de sfeer. Als ik nu zou mogen kiezen zou ik denk ik naar het IJburg College willen, daar hebben ze iPads om op te werken.’

Jenno (11), Oost, vmbo-t advies

‘De school lijkt me leuk, al ging alle informatie tijdens de presentatie wel wat snel. Ook gebruikte ze een hoop woorden die ik eigenlijk niet zo goed kende, maar dat zal later wel anders worden als je hier op school zit.

Het leukste vond ik de activiteiten, en dan vooral de pannakooi. Ik wil later graag voetballer worden, dus dan kan ik alvast op school flink oefenen. Van veel nieuwe vakken wist ik niet zo goed wat ze betekende, maar sport & organisatie lijkt me het leukste. Dan mag je bijvoorbeeld ook toernooien organiseren.

Hoe dat is kan ik helaas niet aan andere kinderen hier vragen, maar nu ik er zo over nadenk heb ik dat op andere scholen ook nauwelijks gedaan. Gelukkig zijn er leraren die je dingen uit kunnen leggen.

Dit is niet de enige school waar ik ga kijken: volgens mij is het met de loting vooral belangrijk dat je op zoek gaat naar drie of vier leuke scholen en die bovenaan je lijst zet. Daarna is het een kwestie van hopen. ‘

Kasper (11), Centrum, vmbo-t advies

‘Van een school vind ik het vooral belangrijk dat het op fietsafstand van m’n huis is. Ik heb geen zin om om half 7 op te moeten staan om op tijd in de klas te zitten.

De docenten en het gebouw vind ik ook belangrijk als ik naar een school kijk. Dat bevalt me hier goed: het is niet te groot en ze hebben een leuke lesmethode.

Verder let ik eigenlijk op niet zoveel zaken: sporten doe ik al meer dan genoeg buiten schooltijd, en ook kunst vind ik niet zo interessant dat ik er veel les in zou willen hebben. Ik heb vooral zin in de vakken wiskunde en scheikunde, want in rekenen ben ik nu ook al goed en de proefjes bij scheikunde lijken me cool.

In totaal ga ik op acht scholen kijken: dan kom ik in ieder geval niet op een school die ik niet ken. Op sommige van die scholen ga ik samen met vrienden kijken, maar uiteindelijk ga ik zelf mijn lijstje invullen. Zeker met die loting is het belangrijk dat je voor jezelf kiest.’

Ook bezig met schoolkeuze? Gebruik ‘Mijn Voorkeurslijst’ om je schoolbezoeken te plannen, notities te bewaren en je voorkeurslijst te ordenen.