Profiel afbeelding
Naam Giordana
Roepnaam Dana
Leeftijd 21
Geboorteplaats Curaçao
Opleiding Hbo-pedagogiek
School Hogeschool van Amsterdam
Hobby's Zwemmen, tennis, lezen, tekenen, winkelen en uitgaan :)
Quote "Those who get lost on the way to school will never find their way through life"(Tom Bodett)
Weblog van Giordana
Afgelopen week ben ik mee gegaan met de OCO-mobiel (een roze vespa-car) naar verschillende basisscholen om te flyeren. Dit houdt in dat een groep medewerkers van OCO een basisschool benaderen in de regio Amsterdam. Het doel van deze activiteit is tweedelig: voorlichting geven over het doel en functie van OCO en een enquête houden over basisschool met ouders en leerlingen.

Zelf vond ik het een leuke activiteit en een unieke ervaring om aan mee te doen. Het bied je de mogelijkheid aan om mensen in te lichten over de organisatie. Dit vind ik belangrijk en noodzakelijk om te doen, omdat ouders en jongeren eigenlijk niet weten waar ze terecht kunnen voor informatie of vragen die betrekking hebben op naar schoolgaan. Dat kwam ook duidelijk naar voren tijdens de activiteit, omdat de ouders die ik benaderd had heel positief reageerde. Ze waren opgelucht om te horen, dat er een organisatie bestaat om ouders en jongeren te helpen bij het naar schoolgaan.

Daarnaast is het de bedoeling tijdens zo’n bezoekje om zoveel mogelijk informatie over de basisschool te verzamelen. Dit doet OCO aan de hand van ouders en jongeren benaderen met een enquête: Hoeveel sterren krijgt jouw school? De enquête bestaat uit vijf vragen die betrekking hebben op de school en ouders en leerlingen kunnen op deze manier hun mening geven over hun school. Daarna verzamelen we alle enquêtes bij elkaar en voeren het informatie in de computer. Ouders en leerlingen kunnen de resultaten bekijken op onze website en die vergelijken met elkaar.

Lijkt het je leuk? Dit kan jij natuurlijk ook thuis doen via het internet op onze website!
Ouders kunnen terecht op:
http://www.onderwijsconsument.nl/ouders/artikel.php?aid=640
Leerlingen kunnen terecht op: http://www.onderwijsconsument.nl/leerlingen/scholen.mening.php


Door het uitvoeren van deze taak heb ik gewerkt aan verschillende competenties van een Hbo-Pedagoog:

 Mondeling communicatieve vaardigheden verwerven. Tijdens zo’n activiteit is het vanzelf sprekende dat ik moet communiceren met de ouders, leraren en leerlingen op de school. Het eist van mij dat ik duidelijk moet communiceren en luisteren naar de mensen met wie ik een gesprek aan ga en daardoor gaat mijn taalbeheersing vooruit.
 Een onderzoekende grondhouding hebben met betrekking tot het schoolsysteem. Tijdens het uitvoeren van deze activiteit is het noodzakelijk om een onderzoekende instelling te hebben. In feite ben je de kwaliteit van de school aan het onderzoeken.
geplaatst 05-12-07 | reacties [0] | Reageren »
OCO is niet alleen beschikbaar via het internet, maar je kan ook telefonisch contact met ons opnemen voor vragen, mening en hulp over schoolgaan in Amsterdam. Zo bieden we aan ouders en jongeren een helpende hand. Op mijn eerste dag mocht ik al telefoontjes opnemen en zo kreeg ik gelijk inzicht over hoe zo’n gesprek kan gaan.

Een telefonisch gesprek houdt in dat, OCO wordt benaderd door een willekeurig persoon die een vraag of mening heeft. Meestal zijn het ouders die bellen; sommige hebben heftigere vragen dan een ander. Ik als medewerker moet goed kunnen luisteren naar het verhaal van de persoon; inzicht krijgen in het probleem en duidelijk maken wat er van mij gevraagd word en zodanig proberen antwoord te geven op de vraag.

Zo’n telefoontje is goed te vergelijken met een soort onderzoekje. Bijvoorbeeld: Familie Jansen gaat verhuizen vanuit Zwolle naar Oud-Zuid in Amsterdam. De oudste dochter moet volgende jaar naar het voortgezet onderwijs en de jongste dochter zit nog op het basisonderwijs en heeft dyslexie. Mevrouw Jansen moet dus een school vinden, in hun nieuwe omgeving en die goed aansluit op de situatie van haar kinderen. Vraagstelling: Welke scholen voor voortgezet onderwijs zijn er in de omgeving van Amsterdam Oud-Zuid en welke scholen voor basisonderwijs zijn er die meer hulpmiddelen bieden voor kinderen met dyslexie?

Bij elk betrouwbare wetenschappelijk onderzoek kan je er van uitgaan dat de wetenschappers gebruik hebben gemaakt van een reeks van betrouwbare bronnen en informatie. Dat geldt ook voor ons hier bij de OCO! Er is hier toegang tot een enorm archief van boeken, artikelen, kranten, tijdschriften, website en documenten die representatief is en gelijk staat tot een verzameling van betrouwbare bronnen en informatie. Bijvoorbeeld: TAGS of MINDMAPS op de website of het scholengids die bij de OCO verkrijgbaar is; handig en betrouwbaar informatie die natuurlijk ook beschikbaar is voor ouders en jongeren die geïnteresseerd zijn. Aan de hand van de vraagstelling en beschikbare informatie is het makkelijk voor mij om te onderzoeken naar de belangstelling van de cliënt en om zo een antwoord of richtlijn te bieden voor het probleem.

Door het uitvoeren van deze taak heb ik gewerkt aan verschillende competenties van een Hbo-Pedagoog:

o Een onderzoekende grondhouding hebben met betrekking tot bronnen en cliëntensysteem, inclusief inzicht krijgen in het functioneren van hulpverlenende instellingen. Zelf moet ik op onderzoek gaan en gebruik maken van beschikbare bronnen, die ik moet in relatie moet brengen met mijn cliënten (ouders/ jongeren). Hoe vaker ik dit doe, hoe meer ik leer over de verschillende problemen die rond gaan en instellingen die over die problemen gaan. Bijvoorbeeld ‘rugzak’ leerlingen kunnen terecht bij elke reguliere school. Alle scholen moeten bereid zijn om cliënten met rugzak leerlingen te kunnen begeleiden.
o Bronnen kunnen selecteren en in verband brengen met het gegeven verschijnsel. Door aan deze taak te werken heb ik geleerd, hoe gebruik te maken van bronnen die de OCO beschikbaar maakt.
o Kunnen reflecteren op eigen professionele functioneren. Tijdens het uitvoeren van deze taak, realiseer ik dat, het niet altijd makkelijk is om meteen een antwoord te geven, omdat mij achtergrond kennis nog niet voldaan is. Hieraan moet ik flink gaan werken de komende paar weken, om bevordering op dit gebied te stimuleren.
o Inzicht hebben in het netwerk van pedagogische arrangementen. Deze taak vraagt om meer dieptegang in het informatie. Dus antwoord geven op een vraag, vraagt om meer verdieping in de verschillende pedagogische arrangementen die zich bezig houden met een specifiek probleem.
geplaatst 05-12-07 | reacties [0] | Reageren »
Voor de komende periode ben ik stagiaire bij OCO (Onderwijs Consumenten Organisatie). Dit is een unieke stageplek die ik iedere student in de richting van opvoedkunde en onderwijs zou aanraden. Deze organisatie biedt mij variatie en de mogelijkheid aan om belangrijke kennis, vaardigheden en ervaringen op te doen die gunstig zijn voor mijn ontwikkeling tot een professionele pedagoog. Bijvoorbeeld belangrijke vragen van ouders beantwoorden of onderzoek doen naar basisscholen in Amsterdam. Beide voorbeelden zijn enkele taken waar pedagogische begeleiders zich bezig mee houden, dus het zijn ook taken die perfect aansluiten bij mijn opleiding (pedagogiek aan de HvA).

De bedoeling van mijn functie als stagiaire bij het OCO, is actief deelnemen aan de doelen en taken waar de organisatie naar streeft. Daarnaast zal ik wekelijkse mijn Weblog updaten met ervaringen, activiteiten, maar ook mijn gedachtes en meningen die ik tijdens deze stageperiode ontwikkel. Op deze manier hoop ik andere beter te kunnen informeren over de Onderwijs Consumenten Organisatie.
Veel plezier en tot ziens!
Groetjes Dana
geplaatst 21-11-07 | reacties [1] | Reageren »
1. Betere taalbeheersing.
2. Beter inzicht krijgen in het sociale kaart.
3. Onderzoek- en interviewtechnieken bevorderen.
4. Leren hoe een organisatie zoals OCO in elkaar zit.
5. Pedagogiek vanuit een organisatorische kijkpunt bekijken.
6. Adequaat samenwerken met collega’s.
7. O.C.O. is een gunstige bron van informatie die ik optimaal wil benutten
en in verband brengen met mijn studie.
geplaatst 21-11-07 | reacties [0] | Reageren »