In de wet staat het volgende over de schoolgids:
‘De schoolgids bevat voor ouders, verzorgers en leerlingen informatie over de werkwijze van de school en bevat in elk geval informatie over [..]’ (art. 13 lid 1 WPO en art. 2.92 lid 2 WVO 2020 *)
De schoolgids bevat dus informatie over de school voor ouders, verzorgers en scholieren. Aan de ene kant bepalen scholen grotendeels zelf hoe het onderwijs op school eruit ziet. Aan de andere kant wordt van scholen verwacht dat ze ouders en scholieren over hun werkwijze informeren. Bijvoorbeeld over het schoolrooster, de manier van lesgeven en de hoogte van de ouderbijdrage.
Ouders en scholieren ontlenen rechten aan de schoolgids, want de informatie in de schoolgids is leidend. Daarom is de informatie in de schoolgids belangrijk. De school zendt de vastgestelde schoolgids naar de Onderwijsinspectie (art. 16 lid 3 WPO en art. 2.92 lid 4 WVO 2020).
In de wet staat waar een schoolgids inhoudelijk aan moet voldoen (art. 13 WPO en art. 2.92 lid 2 WVO 2020. De onderwerpen voor het basisonderwijs en voortgezet onderwijs zijn grotendeels overlappend, zoals bijvoorbeeld de doelen van het onderwijs en behaalde leerresultaten. Toch kent het voortgezet onderwijs een paar aanvullende onderwerpen. In tegenstelling tot het basisonderwijs ontbreekt in de schoolgids voor het voortgezet onderwijs informatie over tussen-, voor- en naschoolse opvang.
In de schoolgids staat vaak meer informatie dan uitsluitend de wettelijk verplichte onderwerpen, zoals actualiteiten. Denk bijvoorbeeld aan de werkwijze van de school rondom corona-besmettingen en hoe de school extra gelden besteedt om achterstanden vanwege corona te bestrijden
Ieder jaar verandert er wel iets op school. De school stelt jaarlijks een nieuwe versie van de schoolgids vast (art. 16 lid 2 WPO en art. 2.92 lid 1 WVO 2020). Je ontvangt daarom ieder schooljaar een nieuwe schoolgids. Sommige scholen versturen de schoolgids digitaal. Dit is toegestaan. Maar de schoolgids moet wel gemakkelijk op te vragen zijn.
Je ontvangt ook een exemplaar van de schoolgids bij een schoolwisseling gedurende het schooljaar.
De oudergeleding van de medezeggenschapsraad praat mee over de vaststelling van de schoolgids (art. 13 lid 1 onder g Wms en art. 14 lid 1 onder a Wms). In het voortgezet onderwijs praat ook de leerlinggeleding mee over de schoolgids. De rol van ouders en leerlingen bij de schoolgids is groot, omdat de oudergeleding moet instemmen. Kortom: zonder instemming van de oudergeleding, geen nieuwe schoolgids.
In de praktijk vermelden scholen bepaalde informatie beknopt. Vervolgens verwijst de schoolgids naar de volledige informatie, zoals in een aparte regeling of apart document. Dit komt bijvoorbeeld voor bij het zorgplan, de klachtregeling, overgangsnormen, het dyslexie- of het verzuimprotocol. Dit is toegestaan.
De verantwoording aan ouders en leerlingen via de schoolgids komt voort uit afspraken in het ‘Schevenings akkoord’ in 1993. De afspraak was dat gezien de toegenomen autonomie van de schoolbesturen de positie van de onderwijsdeelnemers zou worden versterkt. Dit heeft geleid tot de ‘kwaliteitswet’ waarmee de klachtenregeling, het schoolplan en de schoolgids verplichte onderdelen zijn geworden.
De bedoeling – zie NRC bericht destijds – was dat de schoolgids zou bijdragen aan betere verantwoording over de bereikte resultaten en dat dit zou leiden tot een bewustere schoolkeuze. Dit is onder andere de reden dat OCO alle Amsterdamse schoolgidsen ontsluit via de scholenzoeker op deze website.
* In de WVO 2020 wordt gesproken over met het gezag over de leerling belaste ouders, voogden of verzorgers