Zelfstandig je werk indelen

Geplaatst door Annemarie Geersing op 10 maart 2015
Lima Boon en Jessie de Wilde, foto Mats van Soolingen
Jessie de Wilde (13) zat al op een montessoribasisschool, dus haar keuze voor het Montessori Lyceum Amsterdam was snel gemaakt. “Mijn broer en zus zitten ook op het MLA, zij vertelden er veel over,” zegt Jessie. “En ik vind dit soort onderwijs heel fijn.”

In het montessorisysteem krijg je elke zes weken een hoeveelheid werk. Je mag zelf inplannen wanneer je dat maakt, als het maar op tijd afkomt.

Jessie: “De leraren helpen wel, hoor. Ze zeggen bijvoorbeeld dat het handig is om iets al op een bepaalde datum af te hebben, zodat je niet alles op het laatste moment nog moet doen. En als het niet lukt om te plannen, kun je je mentor om hulp vragen.”

Behalve de reguliere vakken hebben de leerlingen dagelijks een of twee uur keuzewerktijd (kwt). “Je maakt dan huiswerk met een leraar erbij, aan wie je vragen kunt stellen.” Het leuke vindt Jessie dat je bij kwt niet alleen met je eigen klas zit, maar ook met leerlingen uit andere klassen van de onderbouw. “Zo leer je veel mensen kennen. En die kun je ook weer om hulp vragen.”

‘Elk jaar worden we uitgenodigd om te eten met de rector’

Lima Boon (18) uit vijf havo zit al sinds de eerste klas in de MLA-leerlingenraad. “De leraar vond mij wel geschikt, omdat ik veel en gemakkelijk praat.” Hij hield ook een speech voor de oude rector, toen die onlangs vertrok naar een andere school. “Dat doe ik vrij makkelijk, maar ik was wel zenuwachtig.”

Leerlingen weten Lima te vinden als er iets aan de hand is op school. “Laatst waren de wc’s stuk, toen kwamen er vijf mensen naar me toe om dat te vertellen.” Lima stuurt dan een mailtje naar de schoolleiding, zodat het wordt opgelost.

Van al die jaren leerlingenraad vindt Lima de band die hij met de schoolleiding heeft opgebouwd, het meest bijzonder. “Elk jaar worden we uitgenodigd om te eten met de rector en de conrector en dan vertellen we waar we mee bezig zijn. Ook al in de onderbouw ja, ze nemen ons echt serieus.”

Dit portret van het Montessori Lyceum Amsterdam (MLA) werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015. 

Gerelateerde onderwerpen