De rol van school omvat de juiste begeleiding van een hoogbegaafd kind om de ontwikkeling te ondersteunen. Een goede begeleiding van een hoogbegaafd kind begint met de erkenning dat een kind hoogbegaafd is. Vervolgens wordt er gekeken welke onderwijsaanpassingen nodig zijn om te voorkomen dat het kind zich gaat vervelen of onder niveau gaat presteren.
De meeste scholen maken onderwijsaanpassingen voor hoogbegaafde kinderen. Hiervan wordt een beschrijving gemaakt (voor- of achteraf) of een ontwikkelingsperspectief opgesteld. De drie belangrijkste onderwijsaanpassingen zijn versnellen, compacten en verrijken.
Versnellen:
Compacten:
Verrijken:
Via de school wordt begeleiding en advies geboden. Sommige scholen kunnen gebruik maken van een orthoteam of orthopedagoog via het eigen schoolbestuur, andere scholen maken gebruik van ondersteuning door een schoolbegeleidingsdienst zoals het ABC. Informeer op de school van uw kind wat daar de mogelijkheden zijn.
Verschillende scholen hebben een plusklas binnen de school waar kinderen enkele uren per week meer uitdaging krijgen. Ook zijn er in Amsterdam diverse particuliere plusklassen, waar uw kind (tegen betaling) enkele uren wordt uitgedaagd en aangesproken op zijn/haar niveau en contact heeft met gelijkgestemden.
Daarnaast zijn enkele schoolbesturen in Amsterdam een samenwerking aangegaan met het ABC om via de Day a Week school één dag per week onderwijs aan cognitief talentvolle leerlingen te bieden.
Voor een groep hoogbegaafde kinderen zijn de onderwijsaanpassingen op een reguliere school onvoldoende. Zij hebben baat bij een overstap naar voltijds hoogbegaafden onderwijs. In Amsterdam biedt Amos Uniq deze vorm van onderwijs aan in Amsterdam-West op de Vlinderboom en in IJburg op de Poseidon. Vanaf volgend schooljaar (2015-2016) komt hier zeer waarschijnlijk nog een school in Oost bij.