Worden leerlingen verleid of misleid door Capri-Sun?

Capri-Sun is een goedkoop kinderdrankje dat te koop is in veel Nederlandse schoolkantines. Coca Cola produceert Capri-Sun. In oktober 2014 won Capri-Sun het Gouden Windei: de prijs voor het grootste misleidende voedingsmiddel.
Lekker en gezond

Capri-Sun is een ”lekker fruitdrankje in een uniek drinkzakje” en ”bevat alleen natuurlijke ingrediënten”, als we de informatie op de website moeten geloven. Capri-Sun zit in een stevige stazak, die door de vlakke bodem stevigheid biedt en rechtop blijft staan. Hierdoor is Capri-Sun perfect om mee te nemen naar school of voor onderweg. Capri-Sun is er in verschillende fruitsmaken en wordt in veel schoolkantines verkocht als ‘de gezonde keuze’ op de menukaart.

Goedkoop

Capri-Sun lijkt niet alleen gezond te zijn, maar is ook een heel goedkoop tussendoortje voor op school. En dat is mooi, want leerlingen hebben per dag gemiddeld slechts 2,30 te besteden aan eten en drinken op school. In Amsterdamse schoolkantines varieert de prijs van een pakje Capri-Sun tussen de 0.60 cent en 1 euro. In de supermarkt is de prijs nog lager (ongeveer 0.30 cent). Ter vergelijking: in de schoolkantine kost een flesje water van 0.75 cl. tussen de 0.50 cent en 1 euro. Capri-Sun lijkt dus niet alleen gezond te zijn, maar ook nog eens een heel goedkoop tussendoortje voor op school.

Het kinderdrankje van Coca Cola

Coca Cola verzorgt de distributie, de verkoop en de reclame voor Capri-Sun op de Nederlandse markt. ”Coca Cola wil slechts een gebalanceerde leefstijl stimuleren onder kinderen”, aldus Coca Cola Nederland. Volgens Coca Cola uit dit zich in concrete acties, zoals de afwezigheid van reclame in tijdschriften, op basisscholen en geen advertenties voor, tijdens en na televisieprogramma’s voor kinderen tot 12 jaar.

De voedingswaarde van Capri-Sun

Het aantal calorieën in een pakje Capri-Sun van 200 ml varieert tussen de 78 en 84 kcal. Alle smaken bevatten vruchtensappen uit sapconcentraten. Dit is het sap dat uit fruit wordt geperst, waarbij vezels, schillen en pitjes gedeeltelijk of geheel worden verwijderd. Hierdoor verdwijnen belangrijke bronnen van voedingsstoffen. De hoeveelheid fruit varieert in de verschillende smaken. Orange bestaat voor 7% uit sinaasappel, Multivitamin bevat o.a. 4% sinaasappel en 1,8% appel. Red Fruits bestaat voor 4% uit rode vruchten (zoals zwarte bes 2.4%, kers 1.2%, aardbei 0.2%, framboos 0.2%).  Het aantal gram suikers varieert per smaak tussen de 19 en 20 gram. De ingrediënten achterop de verpakking staan in dalende volgorde van gewicht. Suiker is het tweede ingrediënt op de verpakking van Capri-Sun. Dit betekent dat Capri-Sun veel suiker bevat.

25 % suiker

In Capri-Sun zit nauwelijks fruit en het drankje bestaat voor 25% uit suiker. Dit zijn 5 suikerklontjes, wat gelijk staat aan de hoeveelheid suiker in een blikje cola. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) adviseert maximaal 25 gram suiker per dag. Dagelijks een pakje Capri-Sun betekent suikervrij eten en drinken voor de rest van de dag. Ouders en leerlingen worden misleid door Capri-Sun. Ze geloven dat het gezond en goed voor je is, omdat het drankje zo wordt gepresenteerd in bijvoorbeeld schoolkantines. Het drankje houdt overgewicht onder kinderen in stand en gaat volledig in tegen Coca Cola’s zelf verklaarde idealen om een gebalanceerde leefstijl onder kinderen te promoten.

Grootste misleider van 2014

Het Gouden Windei is de prijs voor het grootste misleidende voedingsmiddel. Die prijs wordt elk jaar door Consumentenorganisatie Foodwatch uitgereikt aan het product waarvan de verkoop wordt gestimuleerd door de grootste misleidende trucs op verpakkingen, websites en in reclameboodschappen. Op 1 oktober 2014 won Capri-Sun Multivitamin het Gouden Windei, vanwege het actief promoten onder kinderen en het onterechte, ‘verantwoorde’ imago richting ouders. Het zogenaamde gezonde imago van Capri-Sun is ontstaan door de  toevoeging van ‘vitamines’ en de claim dat het een ‘drank met vruchtensappen en bronwater is’. In 2013 won Capri-Sun met ruim 40% van de stemmen de Duitse variant van het Gouden Windei, de Goldener Windbeutel van Foodwatch Duitsland. Lees meer over de uitreiking van het Gouden Windei 2014 en bekijk het filmpje op de site van Foodwatch.

Beleid voeren op school

Naast Capri-Sun zijn er nog veel meer misleidende producten met een gezond imago. Ouders geven ze aan hun kind mee naar school, omdat ze denken dat het gezond is. Steeds meer scholen voeren beleid rondom water drinken op school. Ouders worden geïnformeerd en geadviseerd over verantwoorde drankjes voor hun kind. De pakjes met mierzoete drankjes vol suiker blijven thuis en leerlingen drinken water op school. Op scholen waar dit beleid nog niet is ingevoerd, kunnen ouders met school in gesprek gaan en samen kijken wat er kan gebeuren op het gebied van verantwoorde drankjes op school.