Een belediging voor de intelligentie van leerlingen

Dat er controle is is prima. Dat nu aan het licht komt wat er op (sommige) scholen allemaal gebeurt met uitvaluren is ook goed. De stupide oplossing om dan maar wat extra uren in te roosteren (verplicht vrijwillige studiebegeleiding pffff…), waarin helemaal geen les gegeven hoeft te worden (het mag gelukkig wel…) is een belediging voor de intelligentie van de leerlingen.Motivatie is toch al een probleem.

Leerlingen zien echt wel dat dit een dom administratief en financieel (hallo ministerie…) ‘grotemensenprobleem’ is. Scholen die veel lerarenuitval hebben door ziekte, evaluatievergaderingen, rapportvergaderingen, studiedagen begeleiding van uitjes c.q. excursies, auto kapot, fiets lek, boot gezonken etc. en daarvoor veelal géén vervanging kunnen regelen moeten dat m.i. eerst maar eens goed intern regelen.

Vooral havo/vwo leerlingen hebben thuis een computer en véél tijd nodig om werkstukken etc. te maken (zelfstandig werken, jawel). Deze leerlingen zijn niet gebaat bij nog wat rondhangen op school , die hebben hun tijd thuis hard nodig. We moeten er voor zorgen dat dit probleem niet over de rug van de leerlingen word ‘opgelost’.

Als we zo door gaan is het woord ‘lesuur’ sterk aan inflatie onderhevig, en valt helemaal niet meer uit te leggen aan een leerling dat de school “errug belangrijk” is (ja, er zijn nog steeds ouders die dat tegen hun kind zeggen).


OCO ontving deze tekst van Peter van de Wetering op 3 maart 2007, verzonden via het reactieformulier bij het artikel Strengere controles op aantal lesuren op deze site. Vanwege de ontwikkelingen rondom de 1040-urennorm heeft de OCO-redactie deze tekst als mening toegevoegd aan het thema ‘onderwijstijd’.