Mbo-studenten en hun ouders die klachten hebben over een mbo-opleiding kunnen vanaf 1 april aanstaande terecht bij de MBO Ombudslijn.
Beter zicht
Deze landelijk opererende MBO Ombudslijn gaat tijdelijk voor één jaar klachten over mbo opleidingen inventariseren en individuele klachten over mbo opleidingen sneller aankaarten bij ROC directies. Dat schrijft staatssecretaris Van Bijsterveldt vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. Van Bijsterveldt wil zelf een scherper zicht op de klachten per ROC. Met deze lik op stuk aanpak wil zij bewerkstelligen dat klachten van studenten en ouders beter in beeld komen en sneller worden afgehandeld. Op dit moment is de klachtenafhandeling te versnipperd en niet op elk ROC optimaal. Klachten blijven in sommige gevallen lang liggen zonder adequate afhandeling. Van Bijsterveldt wil dat dit verandert.
Mediator
De Ombudslijn MBO fungeert als mediator tussen mbo-scholen en studenten en/of ouders met klachten en jaagt de klachtenbehandeling en afhandeling bij scholen aan. Vanaf 1 april kunnen klachten 5 dagen per week rechtstreeks bij de Ombudslijn MBO worden gemeld. Hoe studenten en ouders de Ombudslijn MBO kunnen bereiken, wordt voor 1 april kenbaar gemaakt.
Snelle oplossing
“Goed onderwijs begint bij voldoende lessen en roosters die op orde zijn. Je kunt een opleiding maar één keer goed doen. Studenten willen vandaag les, niet morgen. MBO-instellingen moeten het gewone handwerk, namelijk goed onderwijs, op orde hebben. Daar waar dat niet op orde is moet een directie snel tot een oplossing komen. Dáár hebben studenten baat bij”, aldus Van Bijsterveldt.