‘Als ik straks in Amsterdam naar school moet, zal het wel een flink stuk fietsen zijn. Tien kilometer heen en weer terug. Gelukkig gaan al mijn klasgenootjes ook allemaal naar Amsterdam. Kijk, daar lopen al vier kinderen die ik ken met wie ik straks de fietstocht kan doen.
Ik kom vandaag kijken bij het St. Nicolaas Lyceum omdat ze veel aandacht besteden aan sport en een tweejarige brugklas hebben. Ik weet nog niet of ik havo of vwo wil doen; zo kan ik daar een jaartje langer over nadenken.
Nu ben ik vooral goed in tekenen en gym, maar wiskunde lijkt me ook heel erg leuk als ik straks naar de middelbare school ga.
Ik ben erg enthousiast over deze school, maar wil ook graag nog kijken bij het IVKO en het Geert Groote College. Omdat ik tekenen leuk vind, zou ik later misschien wel ontwerper willen worden. Dan is een creatieve school belangrijk. Naast deze drie Amsterdamse scholen ga ik ook nog kijken bij twee scholen in Amstelveen; dat is dichtbij en daar hoef ik niet te loten.’
‘Tot nu toe heb ik op drie scholen gekeken, maar welke ik het leukste vind weet ik nog niet. Ik ga sowieso nog op een heleboel open dagen kijken: je moet er minimaal tien invullen op je lijst.
Ik zoek vooral naar scholen in de stad en kijk voor mezelf: m’n vrienden gaan hopelijk mee, maar het is ook niet erg als dat niet zo is. Toch zou het wel fijn zijn als iemand ook uit IJburg komt; als ik 40 minuten alleen moet fietsen ga ik me misschien wel vervelen.
Het leukste op het St. Nicolaas lyceum lijkt me de sportklas. De gymzaal zit al in het gebouw, dus dan hoef ik niet nog extra te fietsen. Nu ben ik ook al goed in gym op m’n school, maar ook bijvoorbeeld in rekenen. Ik hoop dat ik straks ook goed blijk te zijn in wiskunde, maar dat is natuurlijk wel iets anders dan wat ik nu leer. Ook techniek lijkt me erg leuk, maar wat ik precies wil worden weet ik nog niet. Eerst maar eens mijn middelbare school afmaken.’
‘Ik heb een advies voor gymnasium gekregen, maar toch wil ik het liefst naar het lyceum. Mocht ik Grieks en Latijn dan niet leuk vinden, kan ik naar atheneum zonder van school te hoeven wisselen. Ik zou het vooral lastig vinden als het blijkt dat ik bij die vakken moet stampen. Het leren aan de hand van liedjes en zo vind ik veel leuker en makkelijker.
Zelf zit ik in de Watergraafsmeer op school, dus dan is het St. Nicolaas Lyceum best een eind fietsen. Gelukkig ken ik veel kinderen uit de buurt die ook gaan, dan kunnen we samen fietsen.
Tot nu toe is m’n indruk goed: ik vind het een mooi gebouw en de kinderen die erop zitten lijken me leuk. Ik hoop dat ze ook aandacht besteden aan drama; dat vind ik erg leuk. Ook ben ik goed in sport, dus dat zit hier wel goed.
In totaal ga ik naar vijftien scholen kijken, maar als ik vrij mocht kiezen zou ik misschien wel naar het Cygnus gaan. Toch een categoraal gymnasium, maar dat is wel lekker dichtbij mijn huis.’
‘Sinds groep vijf ben ik al bevriend met Lee, dus het lijkt me heel leuk als we naar dezelfde school gaan. Ik heb ook een gymnasium advies gekregen, dus we zouden zelfs weer bij elkaar in de klas kunnen komen.
Ik vind het leuk dat het St. Nicolaas Lyceum zoveel doet met sport, maar ook de cultuurklassen lijken me leuk. Of ik daar later iets mee zou willen weet ik nog niet. De vakken waar ik nu goed in ben zijn namelijk niet heel erg cultureel: geschiedenis en biologie. Dit lijken me straks ook de allerleukste vakken om te volgen. Omdat dat op alle scholen gegeven wordt, is dat niet iets om rekening mee te houden in mijn schoolkeuze.
Wel hou ik rekening met de loting: als er twee scholen zijn die ik even leuk vind, kies ik denk ik voor de school die minder populair is.
In totaal ga ik bij tien scholen kijken, maar tot nu toe vind ik het Vossius het leukste. Daar was een hele vette band op de open dag. Zelf speel ik saxofoon, dus daar kan ik dan ook veel aandacht aan besteden.’
‘Mijn moeder heeft het grootste deel van de scholen uitgezocht, maar we gaan met zijn allen kijken. Op papier zien sommige scholen er goed uit, maar ik vind het belangrijk dat het goed voelt.
Tot nu toe heb ik een fijn gevoel bij het St. Nicolaas Lyceum: ze doen er veel met sport en ik wil het heel graag op vwo proberen. Als dat niet lukt, dan kan ik altijd nog makkelijk schakelen. Ook vind ik het belangrijk dat ze een goede docent voor Engels hebben. Zelf ben ik daar niet zo goed in, dus het is belangrijk dat ik veel van iemand kan leren.
Op de basisschool ben ik wel goed in spelling, maar dat heb je helaas niet echt op de middelbare. Een voordeel van het middelbare onderwijs is wel dat ik nu scheikunde kan volgen: dat lijkt me echt heel erg leuk!
In totaal ga ik kijken naar negen scholen, waar ik het het belangrijkste vind dat er een goede sfeer hangt. Of mijn vriendinnen er ook heen gaan vind ik niet echt belangrijk. Ik kijk vooral voor mezelf: je kunt altijd weer nieuwe vrienden maken op school.’