Kleine klassen, dus veel uitleg

Jasmijn Vink en Marcel van den Hoff, foto Mats van Soolingen
Toen Jasmijn Vink (16) als achtstegroeper de open dag van De Berkhoff bezocht, kreeg ze een doosje petit-fours mee. De kleine gebakjes, gemaakt door leerlingen van de vakschool voor horeca en bakken, vielen in de smaak. “Ik dacht: die wil ik ook maken.” Vorig jaar verkoos ze daarom de richting banket boven de richting koken en serveren. “Ik wil graag andere mensen blij maken met zelf-gemaakte producten.”

Inmiddels heeft Jasmijn stage gelopen bij Kwekkeboom én Holtkamp, niet de minste banketbakkers in Amsterdam. “Daar moest ik wel mijn herfstvakantie voor opgeven. Maar het is goed om veel ervaring op te doen.”

‘Het leukste was de pietentaart die we met sinterklaas maakten’

Ook Marcel van den Hoff (13) koos voor De Berkhoff om het bakken. Hij twijfelde wel tussen stratenmaken en banket. “Mijn vader is stratenmaker. Maar met mijn zus, die nu bij een bakker werkt, was ik al vaker op deze school geweest en ik vond het hier prettig.”

Het eerste jaar viel Marcel dan ook niet tegen. “Het leukste was de pietentaart die we met sinterklaas maakten. Iedereen koos een andere kleur voor zijn pietje.”

Jasmijn brengt de lessen op De Berkhoff in praktijk door verjaardagstaarten voor haar buren te maken. En voor haar vader, toen hij veertig werd. “Met foto’s van automodellen van Renault, want daar werkt hij voor.”

Eigen initiatief tonen, daar houden ze hier wel van, weet Jasmijn. “Als je macarons wilt maken, een soort schuimkoekjes, dan kan dat.”

Een ander kenmerk van de school is de kleinschaligheid. “Het is hier knus en gezellig. En de klassen zijn klein, waardoor je veel uitleg kunt krijgen,” zegt Marcel.

Komend schooljaar gaat De Berkhoff samen met de Hubertus Vakschool in een nieuw gebouw bij de RAI. Dat betekent twee keer zoveel leerlingen. Marcel weet nog niet helemaal wat hij daarvan moet vinden. “Het zal iets minder knus zijn, maar het biedt wél weer nieuwe kansen.”

Dit portret van De Berkhoff werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015.