Milieulessen in het Econasium

Eweghana Forster en Tabita Krommenhoek, foto Bart van Heezik
Ze vond de nieuwe gezonde kantine net niet gezond genoeg. Daarom stelde Eweghana Forster (18) in het leerlingenpanel voor ook salades te verkopen. Die liggen er nu in de koeling.

Alle klassenvertegenwoordigers komen een paar keer per jaar samen als leerlingenpanel. Dan bespreken ze met docenten het reilen en zeilen op de school. Zo kwam de vorige keer de rector op hun verzoek uitleggen hoe de ouderbijdrage precies besteed wordt. Grotere veranderingen die Eweghana en de andere leden van het leerlingenpanel graag zouden zien, duren wat langer. Zoals een extra herkansingsmoment. Eweghana: “We moeten soms ook meer initiatief tonen.”

Het Comenius Lyceum is een kleine, veilige school, vindt Eweghana. De docenten geven met veel passie les en zijn betrokken: “Als ik na een les een tussenuur heb, zegt een leraar bijvoorbeeld: ‘Blijf maar hier werken, dan kan ik zien waar jij moeite mee hebt’.”

‘Ze motiveren je hier echt om door te gaan, ze denken met je mee’

Tabita Krommenhoek (14) lukte het mede door de behulpzame docenten om van een havo-vwo-brugklas naar 2 vwo te gaan: “Ze motiveren je echt om door te gaan, ze denken met je mee en geven advies.”

Leerlingen met ambitie kunnen op het Comenius aan verschillende extra programma’s deelnemen, zoals Giving Back. Eweghana: “Dat is voor ambitieuze jongeren die een netwerk missen. Je wordt dan gecoacht door iemand met een bepaalde carrière. Ik heb bijvoorbeeld contact met een kinderarts.” Ook is er het Econasium, waar leerlingen extra vakken krijgen op het gebied van duurzaamheid en milieu.

Veel leerlingen op het lyceum hebben een Marokkaanse of Turkse achtergrond. Tabita zou liever zien dat de school wat meer gemengd was, maar vindt het in de praktijk meevallen. Eweghana raadt toekomstige leerlingen aan zich er niet door te laten afschrikken: “De leerlingen hier sluiten je niet buiten, ze zijn geïnteresseerd en warm.”

Dit portret van het Comenius Lyceum werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015.