Voorbereiding op de wereld

Geplaatst door Leonie Hosselet op 9 maart 2015
Aparna Pillai en Phoebe Mullis, foto Mats van Soolingen
In de caféachtige kantine van de AICS (Amsterdam International Community School) staat een groepje docenten te praten en te lachen. Phoebe Mullis (16) kijkt er niet van op: “Onze leraren zijn vrolijk en vriendelijk. We hebben ook geen traditionele leerling-docentverhouding.”

Aparna Pillai (14) vult aan: “Er is wel veel persoonlijke aandacht.”

De ouders van Phoebe en Aparna zijn expats in Amsterdam. De AICS biedt een internationaal programma, met een diploma waarmee je overal ter wereld op internationale scholen terechtkunt. In bijna alle jaren krijgen de leerlingen ook les in de Nederlandse taal en cultuur.

‘We willen nog wel graag bake sales en dansavonden’

Phoebe is dit jaar voorzitter van de leerlingenraad. Ze komen eens per week bij elkaar, vanuit elk jaar één leerling. Hoog op het verlanglijstje staan meer buitenschoolse activiteiten. Phoebe: “De school heeft zich snel ontwikkeld in de tijd dat ik hier ben. We kregen een nieuwe kantine en een grotere bibliotheek. En de science club gaat een aquarium bouwen. Wat we nu graag nog willen, zijn activiteiten zoals bake sales en dansavonden.” De TedX-bijeenkomst die de leerlingen elk jaar organiseren, staat ook nog op Phoebes to do-lijstje. TedX is een programma met sprekers, afgewisseld met muziek van leerlingen. Dit jaar is het thema Worlds Imagined en gaat het onder meer over de toekomst van internetveiligheid.

Beide meiden zijn een paar jaar peer coach geweest, mentor voor schoolgenoten. Aparna: “Soms is het lastig om met een probleem naar volwassenen toe te stappen. Wij helpen dan. Op kamp was er ooit een grote ruzie, die hebben we opgelost door goed naar beide kanten te luisteren.”

Je moet behoorlijk gemotiveerd en georganiseerd zijn voor het lesprogramma, vindt Phoebe, maar het is de inzet waard. “Ik heb het gevoel dat deze school me voorbereidt op de echte wereld. Het draait niet alleen maar om toetsen halen.”

Dit portret van de AICS werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015.

Gerelateerde onderwerpen