Altijd hulp als er iets met je is

Angelica Boldewijn en Khalid Aknin, foto Mats van Soolingen
Angelica Boldewijn (14): “Toen mijn broer naar het Stelle College ging, was hij snel boos en kon hij zich nooit concentreren. Op het Stelle kreeg hij hulp. Daardoor werd hij liever, hij veranderde helemaal. Eerst wilde hij me bijvoorbeeld nooit helpen. Maar als ik hem nu iets vraag, helpt hij altijd. Daarom ben ik ook naar het Stelle gegaan.”

Khalid Aknin (16): “Ze helpen je heel goed als er iets persoonlijks is. Dat is fijn, dan nemen ze echt de tijd voor je. In de les krijg je ook best veel ruimte. Eerst vond ik dat relaxed, dat ze ons tijdens de les lieten praten en grappen maken. Maar ik wil soms wel een schop onder mijn kont krijgen. Want ik weet niet zo goed hoe het met al mijn vakken gaat.”
Angelica: “Je kunt dat wel aangeven bij je mentor. Als een vak bijvoorbeeld niet zo goed gaat.”
Khalid: “Dan krijg je een gesprek met je docent. Dat zorgt wel eens voor verbetering.”

‘We maken het gewoon gezellig met elkaar in de klas’

Angelica: “De meeste leraren zijn niet streng. Dat maakt het wel gezellig. Ik kende binnen één maand iedereen hier op school.”
Khalid: “Ja, je maakt snel vrienden. Dat komt vooral doordat de leerlingen het zo leuk met elkaar kunnen maken. We hebben ieder jaar leuke uitjes. En we maken het gewoon gezellig met elkaar in de les.”
Angelica: “En in het begin van het schooljaar doen de docenten iets leuks met ons. Ik heb gebowld en ben naar de klimhal geweest.’ Dat was wel gezellig, in het begin van het jaar. Omdat je elkaar dan beter leert kennen.”
Khalid: “We hebben ook de Walibitraditie. Dat is voor mij het leukste tot nu toe op Stelle College. Elk jaar gaan we daarheen en het is mijn favoriete activiteit. Alleen in de vierde gaan we niet, omdat we dan naar Barcelona gaan. Dat is in maart, een hele week. We bezoeken dan het voetbalstadion, het strand en de stad. En we hoeven niet naar musea of zo. Dat vind ik chill.”

Dit portret van het Stelle College werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015.