Creatieve mbo-opleidingen? Laat je inspireren!

Geplaatst door Ramon Rahangmetan op 10 mei 2019
Als student in het mbo kan je kiezen uit verschillende creatieve opleidingen. Creatieve vaardigheden samen met vakkennis zijn voor jou binnen deze opleidingen belangrijk. Ook kan je goed omgaan met moderne apparatuur om jou creativeit ten uitvoer te laten brengen. Als student wordt je opgeleid tot; mediavormgever, applicatie- en game ontwikkelaar en signspecialist.

Hoe creatief ben jij?

Je kan nog zó creatief zijn, maar zonder vakkennis, trends en de juiste apparatuur kom je niet ver. Creativiteit is het bedenken en/of het creëren van nieuwe mogelijkheden. Je ziet bestaande ideeën en onwerpen anders. Je maakt het voor jezelf en voor anderen daarom gemakkelijker. Ook de functies voor het ontwikkelen van apps en games worden aangeleerd. Naast het bedenken van nieuwe ideeën is een servicegerichte en commerciële instelling van belang. Belangrijk is een servicegerichte instelling. Luisteren naar je klant is waarvoor je het doet. Een goed product en service kent verschillende concepten. Aan jou en aan de klant om daar samen mee uit te komen. Je moet kunnen overtuigen waarom je bepaalde ontwerpen hebt bedacht. Trends in ontwerpen van je media-uitingen zijn belangrijk om relevant te blijven.

Opleidingen in de creatieve industrie

Grafisch vormgever

Applicaties, computers, tablets en smartphones. Je komt ze overal tegen. Verschillende communicatiemiddelen waar jij je grafische vormgeving kan uitvoeren voor de klant. Als grafisch vormgever houd je je vooral bezig met stilstaand beeld en tekst. Vaak werk je op kantoor of ben je aan het reizen en zorg je voor je eigen ontwerp. Grafisch ontwerpers werken vaak bij marketing- en reclamebureaus, uitgeverijen en drukkerijen, ook kunnen ze als zelfstandig ondernemer aan de slag voor verschillende opdrachtgevers. Kantoorwerk met collega’s betekent ook in teamverband leren werken. Met een laptop of tablet ben je vaak mobieler. Openstaan voor feedback en effectieve communicatie van de klant is daarom belangrijk. Ook hierbij geldt dat je vakkennis moet hebben. Je communiceert duidelijk naar je klanten. Bij deze opleiding is het ook van belang dat je de markt kent. Hier speel je vervolgens op in met jouw ontwerpen. Niet alles wat jij vormgeeft hoeft waardevol te zijn. Spreekt dit je aan? Dan is dit voor jou een mooie creatieve uitdaging.

Applicatie- en game ontwikkelaar

De vraag naar applicatie- en game ontwikkelaars wordt steeds groter. Denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van software, updates en hardware. Van een nieuw programma voor een scanner tot het ontwikkelen van een uitdagende game. Het ontwikkelen gaat in een aantal stappen. Je praat met de gebruikers over wat ze nodig hebben. Daarna ontwikkel je een ontwerp, dat ga je vervolgens programmeren. Vervolgens ga je het ontwerp testen. Als laatste onderhoud je je ontwerp. Het uitvoeren van updates of bijkomende installaties maken het ontwerp nog bruikbaar. Na de opleiding  ga je aan de slag bij technische of innovatieve bedrijven.

Signspecialist

Als signspecialist werk je graag met je handen én digitaal. Van een schilder die rondrijdt in een bus tot de snackbar om de hoek. Alle vormen van rechtspersonen zoeken een huisstijl om zichzelf te onderscheiden. De reclamewereld zit ook vol creativiteit. Denk hierbij aan belletering, bewegwijzering en prints. Hier komt veel zelfstandigheid bij kijken. Jij bedenkt vaak het eerste concept, dit communiceer je vervolgens met de klant. Het uitvoerende ontwerp maak je met middelen als apparaten, lassen, graveren, printen en photoshoppen. Een commerciële instelling is noodzakelijk. Je overlegt met de klant, stelt vervolgens de begrotingen op, werft klanten en stuurt tot slot de medewerkers aan. Je kunt aan de slag als projectleider bij grote bedrijven of zelfstandig een eigen signbureau beginnen.

Mediamanager

Als mediamanager word je opgeleid als leidinggevende gericht op communicatie. Je werkt met budgetten en zorgt voor het uitvoeren van campagnes. Jij bent betrokken bij het kiezen van de juiste media strategie om een product of dienst te kunnen promoten. Je voert hierin een leidende rol. Daarnaast houdt je de doelgroep in de gaten, en voer je een markt-analyse uit. Je bent op de hoogte van de laatste trends in communicatie. Vervolgens hou je rekening met de impact hiervan.