De mooiste school van de stad

Evaline Vink en Lisanne Punt, foto Mats van Soolingen
“Ons schoolgebouw is het mooiste van Amsterdam,” stelt Evaline Vink (17). Dat we dat maar vast weten. Evaline is vooral verliefd op het natuur- en scheikundelokaal. De eerste keer dat ze er was, werd er als demonstratieproef een negerzoen opgeblazen, wat natuurlijk lachen was. “Maar alleen de glazen stolp werd vies, hoor.”

Lisanne Punt (14) vindt de kantine het prettigst. “Dat is echt een ontmoetingsruimte.” Hoewel het volgens sommigen not done is al te vroeg op school te zijn, trekken beide leerlingen zich hier niet al te veel van aan. “Het is juist gezellig om vóór school vast even te kletsen, of bij anderen te informeren of ze hun huiswerk hebben gemaakt,” zegt Evaline.

Het gebouw is niet het enige waarover de twee enthousiast zijn. Ze ervaren het ook als positief – en nogal speciaal van het Cartesius – dat het heel normaal is een gesprekje met een leraar op de gang te hebben. Lisanne: “Ze zijn hier echt geïnteresseerd in je.”

Een gesprekje met een leraar op de gang is heel normaal

Evaline is niet alleen voorzitter van de leerlingenraad, ze zit ook in de medezeggenschapsraad en is hoofdredacteur van de schoolkrant, Het Krantesius. “Ik ben de belangrijkste leerling van de school,” grapt ze.

Ter plekke nodigt ze Lisanne uit om haar op te volgen, want volgend schooljaar is zij zelf natuurlijk verdwenen. “We hebben nieuw bloed nodig.” Lisanne lijkt ’t meest te voelen voor de schoolkrant, alleen al omdat ze altijd erg moet lachen om de foto’s van leraren die daarin staan.

Het Cartesius was Lisannes eerste keus, haar zus en veel kinderen van haar basisschool zaten er immers op. Ze heeft ook een vriendin voor wie het Cartesius de derde keus was, maar die gewoon is gebleven.

Lisanne: “Natuurlijk was het in het begin wennen. Maar al in de eerste week gingen we een dagje naar Zandvoort met alle eersteklassers. Dan leer je elkaar wel kennen. Echt gezellig.”

Dit portret van het Cartesius Lyceum werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015.