Hard werken en toch relaxed

Jaël Mulder en Bram van Liebergen, foto Bart van Heezik
Tijdens het interview brengt een leraar een groot dienblad met theespulletjes binnen. Jaël Mulder (19): “Dat is normaal hoor. Tijdens de les halen leraren ook weleens thee voor ons. Het is hier informeel op een goede manier.”

Bram: “Ook eersteklassers en vijfdeklassers gaan gewoon met elkaar om.”

Jaël: “Er zitten maar zo’n veertig kinderen op de middelbare school van Winford. Daardoor ken je iedereen. Het voelt een beetje alsof je de hele dag met je familie bent.”

‘Je gaat aan de slag en de docenten duwen je vooruit’

Bram van Liebergen (14) : “Ik krijg hier ook veel meer aandacht dan op mijn oude middelbare school. Als ik daar iets niet snapte, had de leraar geen tijd om het helemaal uit te leggen. Dan moest hij alweer naar een andere leerling. Ik haalde daar veel slechte cijfers, daarom ben ik overgestapt. Sinds ik op Winford zit, heb ik nooit lager dan een 7 gehaald.”

Jaël: “Ik was een jaar blijven zitten op het vwo en dreigde weer een jaar niet te halen. Toen hebben mijn ouders contact opgenomen met Winford, en ging het allemaal heel snel. De volgende dag had ik een gesprek, daarna een instaptoets en de maandag erop zat ik hier al in de les. Op mijn oude school deed ik niks, was ik niet gemotiveerd. Nu ga ik hier gewoon mijn examen halen.”

Bram: “Je hebt hier nooit huiswerk, want tussen lessen door heb je studie-uren met begeleiding, met een muziekje op en thee erbij. Als je het even niet redt of ongemotiveerd bent zien leraren dat meteen en helpen ze je.”

Jaël: “Ik werk hier harder aan school dan ooit, maar het bizarre is dat het tegelijkertijd relaxter gaat. Als een toets ons eens niet uitkomt, kunnen we de docent een andere datum voorstellen. De sfeer is zo goed. Je gaat aan de slag en docenten duwen je vooruit, terwijl ze tussendoor persoonlijke gesprekken met je voeren en over hun eigen leven vertellen.”

Bart: “En we doen ook dingen buiten school hoor. Kamp. Projectweek. Ook leuk.”

Dit portret van Winford Amsterdam werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015.