Klassiek en modern Hebreeuws

Daniel Flederus en Gideon Keyson, foto Mats van Soolingen
‘Ipads voor iedereen’. Dat was de strijdkreet waarmee Gideon Keyson (17) vorig jaar de verkiezingen won voor een leerlingenplaats in de medezeggenschapsraad van het Maimonides. De druk was groot, want zijn twee oudere broers waren hem voorgegaan. Dus gooide hij er op de verkiezingsdag ook nog pizza tegenaan.

Gideon houdt van ‘de gezellige Joodse sfeer’ op het Maimonides, waar iedereen dezelfde achtergrond heeft en je door de feestdagen je Joodse afkomst niet vergeet. Maar de keppeltjes hoeven alleen op tijdens de godsdienstlessen en het gebed. Gideon: “Je hebt leerlingen die worden streng opgevoed, anderen minder streng; hier mag je zelf invullen hoe je het wilt.”

Daniel wilde meer leren over zijn godsdienst en achtergrond

Het schoolgebouw is ommuurd en wordt bewaakt. Op veiligheidsmaatregelen vanwege internationale politieke spanningen wordt door de leerlingen over het algemeen behoorlijk nuchter gereageerd, zegt Gideon. “Er wordt goed voor gezorgd dat we ons veilig kunnen voelen op school.”

Zijn ouders verhuisden vanuit Eindhoven naar Amsterdam voor het Joodse leven hier. Hij en zijn broers gingen naar de naastgelegen Joodse basisschool Rosj Pina.

De familie van tweedeklasser Daniel Flederus (14) viert wel ‘een paar feestjes’, maar gaat niet vaak naar sjoel (de synagoge). Daniel wilde, na een openbare basisschool, zélf graag naar het Maimonides omdat hij meer wil leren over zijn godsdienst en achtergrond. “En ik vind het gewoon een leuke plek.”

De overgang van openbaar naar Joods onderwijs vond hij niet zo groot; dat er klassiek en modern Hebreeuws bij kwamen, was geen probleem. “Daarin ben ik ook best goed.”

Dat klinkt behoorlijk braaf. Maar als hij vertelt hoe ze bij een les bijna allemaal de klas uit waren gestuurd omdat ze het lontje van hun docent helemaal hadden opgebrand, glanzen zijn ogen ondeugend. “Dat was idioot grappig.”

Dit portret van de Joodse Scholengemeenschap Maimonides werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015.