Kleine school, geen groepjes

Ellis van Altena en Berend Hensema, foto Joris van Gennip
De gangen van het klassieke schoolgebouw van De Hof hangen vol met posters voor Serious Request. Elk jaar organiseert de school een markt waar leerlingen zelfgemaakte dingen verkopen. Ellis van Altena (13) heeft schilderijen gemaakt. Berend Hensema (14): “Vorig jaar hebben we 1300 euro opgehaald.”

Ellis en Berend zitten in de tweede klas, en zijn daarmee de oudste leerlingen van De Hof. De havoschool bestaat nog maar net, en is verbonden aan het Pieter Nieuwland College. Berend had zich voor het lyceum aangemeld, maar werd uitgeloot: “Dat was stressen, maar dezelfde dag kreeg ik te horen dat ik hier terechtkon.”

Beiden zijn blij dat de school klein is. Ellis: “Je kent iedereen, en de sfeer is goed.” Berend: “Je maakt snel vrienden, er zijn geen groepjes. Volgend jaar komen er weer nieuwe brugklassers bij, maar dan is de school alsnog best klein.”

‘In de pauzes mag je op de piano’s, de gitaren en de drums spelen’

Dat er geen mogelijkheid is om binnen dezelfde school door te stromen naar het vwo, maakt Berend en Ellis niet zoveel uit. Ellis: “Als ik vwo zou kunnen doen, zou ik liever toch eerst deze school afmaken en dan naar het vwo gaan.”

Naast de normale lesuren is er een extra programma. In het eerste jaar krijg je les in patisserie en documentaire maken. In het tweede jaar mag je kiezen uit Arabisch, Italiaans, science, zelfverdediging, een dj-cursus of bandles. Musici in de dop zullen sowieso blij zijn met de faciliteiten van de school, vindt Berend: “Er zijn meerdere piano’s, gitaren en drumstellen. En in die pauzes mag je er ook op spelen.”

De leerlingenraad is nieuw sinds dit jaar, maar Berend zit al vol ideeën. “Het lijkt me superleuk de school te helpen met problemen oplossen. We werken bijvoorbeeld met iPads, maar in de pauze mogen we daar niet op. De leraren willen dat we dan met elkaar omgaan. Mijn voorstel is: verbied het de hele week in de pauze, behalve op vrijdag.”

Dit portret van De Hof werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015.