Korte lessen, veel uitleg

Ibtissame Kalaï en Gabriël Sman, foto Joris van Gennip
Ibtissame Kalaï (13) doet voor de tweede keer de eerste klas. Gabriël Sman (15) zit al in de vierde. Toch hebben de twee veel contact. Dat gaat vanzelf, omdat het Meridiaan College een kleine school is. Gabriël: “En iedereen is hier lief tegen elkaar.” Bovendien hielpen ze allebei mee met schoolfeesten organiseren, staan ze samen op een schoolposter en doen ze na schooltijd beiden aan Topscorevoetbal.

Voetballen vinden veel kinderen van deze school leuk, de meisjes net zo goed. Maar op het schoolplein voetballen de jongens wat vaker. Ibtissame: “Wij meisjes vinden het toch leuker om in de pauze te kletsen. Of we gaan even naar de supermarkt op het August Allebéplein.”

Ibtissame is blij dat ze van het Meridiaan College het jaar mag overdoen en geeft aan van plan te zijn zich dit jaar meer te richten op de dingen binnen de school dan op die buiten het schoolplein.

‘Docenten zijn hier echt vertrouwenspersonen, bij wie je terecht kunt’

Ook Gabriël is te spreken over de kansen die de school haar biedt. Ze wil proberen volgend jaar naar de havo te gaan. Dat mag als je alle vakken boven de 7,5 hebt, weet Ibtissame ook al. Het Meridiaan College heeft een afspraak met het Comenius Lyceum dat kinderen kunnen doorstromen naar die school.

De lesuren op het Meridiaan College duren maar 45 minuten. Ibtissame vindt dat prettig: “Zo kun je je concentratie beter vasthouden dan met langere lesuren.” En als blijkt dat de les te kort heeft geduurd om de stof goed te kunnen begrijpen, mag je altijd na zo’n les extra uitleg vragen, vertelt Gabriël.

De leraren krijgen sowieso een pluim van de meiden. Gabriël: “Docenten zijn hier echt vertrouwenspersonen, bij wie je ook terecht kunt als er thuis een probleem is.”

Streng zijn ze heus ook wel, die leraren, bijvoorbeeld bij te laat komen. Eerst kwam je naam in een absentieboekje, nu worden absentie en te laat komen geregistreerd via Magister. “Handig,” vindt Ibtissame.

Dit portret van het Meridiaan College werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015.