Sterrenkunde in de eerste klas

Haris Uzunovic en Nienke Franssen, foto Joris van Gennip
Het enige wat Nienke Franssen (16) jammer vindt aan haar school, is dat ze er in 2016 niet meer op zal zitten. Want dan wordt het nieuwe gebouw opgeleverd, tweehonderd meter verderop. Nienke en een paar andere leerlingen hebben meegewerkt aan het ontwerp. “We bedachten een prachtige aula en een heerlijk dakterras.”

Haris Uzunovic (14) was erbij toen de leerlingen en de architecten het ontwerp uit de doeken deden. “Het wordt vast een heel fijn gebouw,” zegt hij.

Ook aan de huidige locatie heeft Nienke met de leerlingenraad onlangs nog een nuttige bijdrage geleverd. “Er waren geen haakjes in de wc’s, om je jas en tas aan op te hangen. Dat hebben we geregeld.”

Leerlingen hebben genoeg te zeggen op Het 4e Gymnasium, vindt Nienke. En een serieuze discussie is hier normaal, dat merk je al meteen als je de aula annex kantine binnenkomt. Overal zitten groepjes leerlingen op gedempte toon, nogal volwassen, te praten. Geen geschreeuw of gejoel, de teneur is leergierigheid en wederzijdse belangstelling. “Ook vanuit de leraren,” vindt Haris: “Ze luisteren naar ons en bij filosofie en geschiedenis gaan ze echt op onze mening in.”

In het eerste jaar vond Haris vooral sterrenkunde interessant. “Het is uniek dat deze school sterrenkunde in de eerste aanbiedt als regulier vak.” “En drama én filosofie,” voegt Nienke toe.

‘Voor luie leerlingen is deze school absoluut niet geschikt’

Haris wil achtstegroepers die overwegen voor Het 4e Gymnasium te kiezen, wel waarschuwen dat er echt hard gewerkt moet worden en dat de leraren best streng kunnen zijn: “Voor luie, ongeïnteresseerde leerlingen is deze school absoluut niet geschikt.”

Desondanks is er wel begrip als het huiswerk een keer niet gemaakt is, mits je daar een goede reden voor hebt. Haris: “Ik basketbal en train drie keer per week. Dat wordt als een goed excuus aanvaard, net als bij iemand uit mijn klas die op hoog niveau voetbalt.”

Dit portret van Het 4e Gymnasium werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015.