Tien vakken in tien weken

Geplaatst door Hanne Reus op 9 maart 2015
Sharon Mensah en Mitchell Dams, foto Mats van Soolingen
“Horeca was het leukst.” Sharon Mensah (14), derdeklasser en voorzitter van de leerlingenraad zit midden in de DC-weken: Dienstverlening en Commercie. “In tien weken tijd maak je dan kennis met tien vakken, zoals Sport, ICT en Administratie.”

“Bij Horeca leer je van alles. Over eten, maar ook over je kleding en hoe je met gasten omgaat. Je krijgt zo werkervaring en meer zelfvertrouwen.” Ze zou nog wel iets over solliciteren willen leren, denkt Sharon hardop.

“Dat moet je voorstellen in de leerlingenraad,” suggereert Mitchell Dams (14), tweedeklasser. Hij kwam van een andere school, midden in het schooljaar. “Maar ik voel me hier snel op mijn gemak.” Mitchell kan haast niet wachten tot hij naar de bovenbouw mag. “Dat met die beroepen in de derde klas lijkt me heel leuk. En het gebouw waarin de bovenbouw zit, is nog leuker dan dit gebouw.” Sharon knikt: “Je hebt daar veel meer vrijheid.”

‘Als je veel moeite hebt met een vak, kun je pluslessen volgen’

Ze voelen zich veilig op College De Meer. “Er wordt hier nauwelijks gepest,” zegt Mitchell. Sharon voegt toe: “En als het toch gebeurt, dan zitten de docenten er bovenop. Dat wordt hard aangepakt.”

Mitchell en Sharon vinden het belangrijk dat je goed geholpen wordt. Mitchell: “Mijn wiskundeleraar legt echt goed uit en heeft humor. Maar hij kan ook streng zijn.” Sharon: “Als je veel moeite met een vak hebt, dan kun je pluslessen volgen. Daar nemen ze nog meer tijd om het uit te leggen.”

Zelf is ze druk met de leerlingenraad. “We denken nu na over het schoolfeest. We mogen zelf het thema bedenken. Vorig jaar was het getto, dus dat kan niet meer. En komende maand hebben we een vergadering over meer eten in de kantine.” Mitchell kijkt verheugd: “Ja, ik wil ook wel eens iets anders dan een broodje gezond.” Waarop Sharon zegt dat Mitchell ook maar in de leerlingenraad moet. “Je vertelt je mening, dat is goed.”

Dit portret van College De Meer werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015.