Tweetalig onderwijs voordeel voor velen, nadeel voor sommigen

Geplaatst door Loeka Oostra op 1 februari 2016
Sam op de open dag van het Berlage Lyceum
Hoe denken leerlingen die de open dag van het Berlage Lyceum bezoeken over tweetalig onderwijs? Leuk, belangrijk, extra uitdaging, handig voor buitenland of baan? Of een stapje te ver?

Iris (11), Zuid, havo-advies

‘Dit is de eerste school die ik bekijk, straks volgt nog een handje vol andere scholen. Het belangrijkste vind ik dat het in de buurt is. Het leukste aan deze school vind ik de sfeer: de mensen heten je direct welkom en vragen of ze je kunnen helpen. Ook de vakken lijken me leuk: vooral biologie en geschiedenis wil ik graag gaan volgen.

Dat veel vakken in het Engels gegeven worden lijkt me juist wel leuk: ik vind het belangrijk dat ik later vloeiend Engels kan spreken. Ik weet nog niet wat ik wil worden, maar misschien ga ik wel naar het buitenland.

Ik heb nog een oudere broer, maar die zit op het Vossius waar geen broer/zussenregeling is. Daar baal ik wel van, maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit: met mijn havo advies was ik toch niet toegelaten. Ik vind de loting wel ontzettend spannend: nog wel spannender dan de vraag of ik straks nieuwe vriendinnen ga maken. Ik kijk nu soms wel met vriendinnen of we naar dezelfde school willen, maar eigenlijk vind ik het niet zo erg om alleen te gaan.’

Daniël (12), IJburg, vwo-advies

‘Het liefst zou ik atheneum willen doen, omdat Grieks en Latijn me helemaal niet leuk lijken. Om mezelf toch uit te dagen, lijkt een tweetalige school me goed. Dan heb je geen extra vakken en dus ook nog meer vrije tijd over.

In die vrije tijd speel ik het liefst voetbal. Eigenlijk wil ik ook het liefst voetballer worden. Veel mensen denken dat je dan niet zo slim hoeft te zijn, maar ik vind het wel dat je goed Engels moet kunnen. Daar helpt het Berlage Lyceum je dan goed bij. Ik vind het gymlokaal van deze school er mooi uitzien, en het scheikunde lokaal ook. Het lijkt me super leuk om allerlei proefjes te gaan doen.

Als ik uit alle scholen zou mogen kiezen zou ik misschien toch het liefst naar het St. Nicolaas Lyceum gaan, omdat ze daar een speciale sportklas hebben. Ik weet dat die school heel populair is in de loting, maar ik ga het denk ik toch proberen. Sporten doe ik nou eenmaal het liefste.’

Sabine (10), Oost, havo/vwo-advies

‘Ik zit nu nog in groep 7, maar ik wil over een jaar een goede keuze voor een middelbare school kunnen maken.

Dit is de eerste school die ik bekijk, maar ik voel me hier direct thuis.

Het is een mooi gebouw en de leraren staan open voor ieder kind. Wel lijkt het me een hele overschakeling naar een middelbare klas: vooral dat wisselen tussen de lokalen voor iedere les lijkt me verschrikkelijk. Nu ben ik vooral goed in spelling en taal, maar straks kijk ik vooral uit naar vakken als tekenen en filosofie. Dat bieden ze op deze school aan.

Ik vind het erg belangrijk dat de lessen ook in het Engels gegeven worden: het is een echte wereldtaal en als ik dat goed kan, kan ik alles op het internet lezen en meer te weten komen dan als ik alleen Nederlands spreek. Op een school kijk ik naar de sfeer; of m’n vriendinnen naar dezelfde school gaan vind ik niet belangrijk. Ik ben heel goed in nieuwe mensen leren kennen: je moet gewoon heel veel kletsen.’

Sam (11), Oost, havo/vwo-advies

‘Ik vind zelf dat ik bij ontzettend veel scholen moet kijken: 12 in totaal. Ik vind het vooral belangrijk dat er ruimte voor creativiteit op een school is: zelf vind ik tekenen en kunstvakken het leukste.

Het Berlage Lyceum heeft een mooi gebouw, dat vind ik al een pluspunt. Nadeel vind ik het tweetalige onderwijs. Op mijn basisschool hadden we een hele saaie methode voor Engels, dus ik ben er niet zo goed in omdat ik nooit oplette. Ik wil er wel beter in worden, maar ik denk dat tweetalig onderwijs een stapje te ver is.

Ik kijk bij een school vooral naar de sfeer en of de leraren aardig zijn. Met de loting hou ik me niet zo bezig: ik heb wel een beetje gezien hoe het werkt, maar ik laat m’n keuze daar niet vanaf hangen. Spannend vind ik het wel. Het liefst zou ik naar het IVKO gaan, daar is heel veel ruimte voor creativiteit en de kinderen vond ik aardig. Ik wil later regisseur worden, daar moet je ook heel creatief voor zijn.’

Robin (12), Centrum, havo-advies

‘Over het Berlage Lyceum heb ik leuke verhalen gehoord van meiden uit mijn hockeyteam. Ze vonden de leraren heel aardig en goed. Niet onbelangrijk vind ik dat het lekker dichtbij m’n huis is. Ook de vakken spreken me erg aan: muziek, gym, Spaans en beeldende vorming lijken me leuk.

Dat alles in het Engels is vind ik een enorm pluspunt: voor heel veel banen later moet je goed Engels kunnen. Het liefst wil ik juf of politie agente worden, daar kun je het ook allebei goed voor gebruiken.

In totaal ga ik naar 10 scholen kijken, en waar ik het liefst heen wil weet ik niet zo goed. Er zijn zoveel voordelen aan verschillende scholen: het Berlage heeft een mooi gebouw, maar op het St. Nicolaas Lyceum vond ik het ook heel erg gezellig en ik voelde me direct thuis. Waar ik dus heen ga weet ik nog niet precies, maar ik hou zeker rekening met de loting. Iedereen weet dat er op het Spinoza Lyceum weinig plekken overblijven omdat ze daar kinderen van dalton-basisscholen voorrang geven. Daar ga ik het niet op gokken.’

Ook bezig met schoolkeuze? Gebruik ‘Mijn Voorkeurslijst’ om je schoolbezoeken te plannen, notities te bewaren en je voorkeurslijst te ordenen.