Veel culturen en veel te kiezen

Souraya Ben Addou en Siham Haddadi, foto Mats van Soolingen
‘Ben jij er eentje van een tweeling?” zegt Souraya Ben Addou (13) verbaasd tegen Siham Haddadi (16). “Ik ook!” Toevallig, twee tweelingen op deze pagina. Een verschil is wel dat de zus van Siham ook op het Marcanti zit en zelfs ook in de leerlingenraad. Souraya’s tweelingzus zit op een andere school, tot haar spijt. “Ik moest naar een school die vmbo-kader aanbood.”

Van familieleden had ze al veel goeds over het Marcanti gehoord. Siham: “De school geeft terug wat je er zelf in stopt. En ik vind het leuk dat er zoveel verschillende nationaliteiten en culturen op zitten. Je kunt van elkaar leren.” Souraya: “Iedereen hier heeft respect voor elkaar. Dat vind ik belangrijk.”

Siham is heel tevreden over de kwaliteit van de lessen en de doorstroommogelijkheden die het Marcanti haar biedt. Zij heeft eerst vmbo-t gedaan en nu zit ze op de havo.

‘Iedereen hier heeft respect voor elkaar. Dat vind ik belangrijk’

In de leerlingenraad bespreekt ze met de directie wat er beter kan in de school. Bijvoorbeeld, best grappig, over wc-papier. Siham: “Dat haalden de conciërges steeds weg in de pauzes, omdat leerlingen ermee gingen spelen en er een rommeltje van maakten. De leerlingenraad heeft er voor gezorgd dat er weer de hele dag wc-papier hangt.”

Siham vindt dat ze echt gehoord wordt, ook als ze bijvoorbeeld iets wil veranderen aan de inrichting van een lokaal. Verder is ze blij dat ze heeft kunnen bijdragen aan de komst van een introductiekamp. Dat was er in haar tijd nog niet. Souraya was toevallig niet mee met het kamp, omdat ze ziek was. “Maar vlak daarvoor waren we al naar Walibi, ook leuk.”

Siham wil nog graag even kwijt dat het Marcanti sinds kort een ‘vitale school’ is. “Dat houdt in dat ze in de kantine nu ook broodjes gezond en appels verkopen.”

Souraya vertelt de pauzes leuk te vinden. “Er wordt muziek gedraaid, en de conciërges maken altijd pret.”

Dit portret van het Marcanti College werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015.