Veel doen met andere culturen

Geplaatst door Rinke Verkerk op 10 maart 2015
Edanur Çetinkaya en Sanne Koertse, foto Bart van Heezik

Edanur Çetinkaya (14): “Wat ik prettig vind op het Sweelinck College is het kennismakingskamp in de eerste klas. Wij gingen twee dagen naar Duinrell en toen we terugkwamen, kende ik iedereen.”

“Dit jaar gaan we vier dagen naar Overasselt. Dan helpen we eerst één dag de gemeente daar met klusjes. En daarna doen we gave dingen, zoals kajakken, vlotten bouwen en een bonte avond.”

Sanne Koertse (15): “In de derde ga je vier dagen naar Parijs. Als je het op een rij zet, doet de school eigenlijk wel veel voor ons.”

Sanne wilde naar het Sweelinck College omdat deze school multicultureel is en daar veel aandacht aan besteedt. “Leerlingen komen overal vandaan. Ik kom zelf uit Weesp, mijn vriendin is Marokkaanse.”

‘Als je eens ruzie hebt, is hier nooit iedereen tegen jou’

“Haar familie denkt veel na over hoe je omgaat met je medemensen, vooral als ze ramadan houden. Dan zijn ze solidair met mensen die honger hebben.”

“Op school doen we ook veel met culturen. Als iemand iets onaardigs zegt over een andere cultuur, wil ik de mensen met die cultuur juist verdedigen. We proberen begrip te hebben voor elkaar.”

Edanur Cetinkaya (14): “We komen sowieso voor elkaar op. Als je eens een keertje ruzie hebt, is nooit iedereen tegen jou. We helpen dan alle partijen en willen het oplossen.”

Sanne: “Daar is ook de schoolwacht van vierdeklassers voor. Zij zorgen dat het tijdens pauzes netjes blijft en praten het uit als er iets vervelends gebeurt.”

Edanur: “Maar het is niet zo dat we na schooltijd vaak nog dingen samen doen.”

Sanne: “Nee, het is gezellig, maar het blijft wel school. En natuurlijk denk ik vanuit de leerlingenraad mee over feesten, maar het gaat ons toch vooral om praktische dingen. Zoals of we niet te veel toetsen krijgen en of docenten wel goed zijn. De mentoren zijn heel toegankelijk als iets moet veranderen. Dat vind ik vooral belangrijk.”

Dit portret van het Sweelinck College werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015.

Gerelateerde onderwerpen