Verdienen aan sleutelhangers

Dina Bousbaa en Priya Biharie, foto Mats van Soolingen
Priya Biharie (13): “Eigenlijk had ik geen zin om naar De nieuwe Havo te gaan. Ik had net niet genoeg achten gehaald om toegelaten te worden tot het vwo, dus ik was bang dat het saai zou worden. Maar toen ik eenmaal aan het eerste schooljaar was begonnen, viel het mee. Er hangt hier zo’n gezellige sfeer en de leraren zijn erg aardig. Laatst kreeg een jongen een beetje een gekke stem, door de baard in de keel. Hij werd daardoor buitengesloten, maar dat hadden de leraren meteen door. Nu hoort hij er weer helemaal bij en dat geeft een veilig gevoel.

De jaarlijkse projectweek is het leukst. Je richt dan in groepjes van vijf een bedrijfje op en je probeert zoveel mogelijk geld in te zamelen. Vorig jaar hoorde ik bij De Rendieren. We bedachten een plan om sleutelhangers te maken en te verkopen en presenteerden dat idee aan iemand van de Rabobank. We hebben vijftig euro winst gemaakt en dat ging naar een goed doel.”

‘Het is net een echte democratie bij ons op school’

Dina Bousbaa (17): “Onlangs heb ik als voorzitter van de leerlingenraad het klachtenbord bedacht. Dat is een plek waar kinderen, al dan niet anoniem, met hun klachten over de school naartoe kunnen. Want toen we briefjes uitdeelden om leden te werven voor de leerlingenraad op deze school, regende het klachten. Dit kon beter, dat moest anders. Toen dacht ik: daar moeten we wat mee.
Een leraar bekijkt en behandelt alle klachten, maar als ze belangrijk genoeg zijn, hoort de directeur er ook van. Zo heeft elke leerling wel wat te zeggen op onze school.

Dat is ook het bijzondere aan De nieuwe Havo: het is net een echte democratie bij ons, waarbij de meeste stemmen tijdens een vergadering de doorslag geven. Elke klassenvertegenwoordiger kan stemmen. Ik houd die stemmen dan bij en ik schrijf na elke sessie een uitgebreid verslag. Het is een zware taak, maar als je graag de leiding hebt, zoals ik, is het de enige fijne.”

Dit portret van De nieuwe Havo werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015.