Adoptiekind op de basisschool?

Geplaatst door Milou Huitink op 28 mei 2025
School speelt een essentiële rol in de ontwikkeling van kinderen. Als een kind zich prettig en veilig voelt op school, ontwikkelt het zich op alle gebieden: sociaal, emotioneel, cognitief, lichamelijk, motorisch en creatief. Adoptiekinderen hebben soms extra zorgbehoeften op school, vooral als zij een moeilijke start in het leven hebben gehad. Expertisecentrum INEA en stichting Fiom bieden ouders, leerkrachten en andere onderwijsprofessionals informatie en ondersteuning op maat.

Wat zijn de behoeften van adoptiekinderen op de basisschool?

Met de meeste adoptiekinderen gaat het goed op de basisschool. Zij kunnen goed meekomen met de andere leerlingen en ontwikkelen zich (boven)gemiddeld. Maar bij sommige adoptiekinderen is dit niet het geval. Vooral kinderen die een moeilijke start hebben gehad, hebben vaak extra zorgbehoeften op school.

Zo zijn er kinderen die ernstig verwaarloosd zijn geweest, langere tijd in een tehuis hebben gewoond en/of op latere leeftijd zijn geadopteerd. Deze kwetsbare leerlingen hebben gemiddeld meer moeite met grote veranderingen en het reguleren van emoties. Daarnaast vertonen zij vaker druk en overactief gedrag en kunnen ze zich op school moeilijker concentreren. Daarom zijn juist deze leerlingen erg geholpen met een betrokken leerkracht die bekend is met onderstaande behoeftes:

  • het ervaren van veiligheid en vertrouwen in de relatie met de leerkracht(en);
  • zich gewaardeerd voelen;
  • consequente regels en duidelijkheid;
  • hulp en ondersteuning bij stress- en emotieregulatie;
  • een voorspelbaar dag- en weekritme;
  • een rustige werkplek in de klas.

Deskundige hulp adoptiekind op school

Een adoptiekind kan door zijn of haar voorgeschiedenis in het land van herkomst gedrag hebben ontwikkeld om te kunnen overleven, bijvoorbeeld door zich extreem aan te passen of juist helemaal niet. Het kan soms lastig zijn om dit gedrag te begrijpen en om een kind te leren om anders om te gaan met bepaalde situaties en emoties. Daarom is het voor sommige ouders en leerkrachten op de basisschool nuttig om daar deskundige hulp bij te krijgen.

Stichting Fiom: brochures voor leerkrachten

In 2020 is stichting Fiom (het expertisecentrum op het gebied van ongewenste zwangerschap, verwantschapsvragen en adoptie) gefuseerd met stichting Adoptievoorzieningen. Op de website van stichting Fiom staan meerdere artikelen die ondersteunend zijn voor leerkrachten in het basisonderwijs.

Bijvoorbeeld de mini-brochure ‘Adoptiekind in de groep’, met informatie en praktische tips voor leerkrachten. Of de brochure ‘Adoptiekind op de basisschool: informatie voor leerkrachten‘ met uitgebreide informatie over de effecten van de achtergrondgeschiedenis van adoptiekinderen, het belang van veilige hechting en veel praktijkvoorbeelden en tips.

Expertisecentrum INEA

INEA (Indentiteit, Nazorg, Erkenning en Adoptievraagstukken) is een expertisecentrum voor interlandelijke geadopteerden en adoptieouders. Zij kunnen bij INEA terecht voor:

  • begeleiding bij het vinden en inzien van dossiers;
  • ondersteuning bij zoektochten in landen van herkomst;
  • juridische informatie;
  • psychosociale ondersteuning.