Veel leren van de praktijk

Aaishah Ghatoen Sardha en Orsen Waker, foto Mats van Soolingen
Ze komt net uit de kantine. Nee, niet om een kopje thee te halen. Tweedeklasser Aaishah Ghatoen Sardha (bijna 15) stond er zelf achter de counter, waar ze broodjes, drankjes en snoep verkocht. “Ik had kantinedienst, dat is een interne stage.” Vanochtend om half negen stond Aaishah klaar in de kantine, ze maakte de broodjes klaar (ze had ook zelf de boodschappen gedaan) en zette alles op de counter voor de verkoop. “Je leert netjes werken, beleefd zijn en met geld omgaan.”

De stages zijn de basis van de LUCA Praktijkschool. “Als je leren uit boeken moeilijk vindt, dan is dit je plek: hier leer je van de praktijk,” weet vijfdejaarsleerling Orsen Waker (17). Hij heeft al aardig wat stages achter de rug. “Vorig jaar bij de Sligro, Van Haren, Café Genieten en Kentucky Fried Chicken.”

“Nu loop ik stage als badmeester. Heel leuk. Ik mag zelfs een beetje helpen bij de zwemles. De interne stages bereiden je hier goed op voor. Het is net als in die film, Karatekid: wax on, wax off. Ik had al zoveel gedweild, ik was de snelste bij Kentucky, ha ha!”

‘Als je niet van boeken houdt, dan is dit jouw plek’

Zowel Aaishah als Orsen kwamen naar de LUCA Praktijkschool omdat ze een leerachterstand hadden. Orsen: “Nu heb ik de tijd om te leren. Daarbij krijg je veel aandacht. Juf Ootegem heeft mij bijvoorbeeld goed geholpen bij het vak sollicitaties.” Aaishah knikt. “Ze leggen het net zo lang uit tot je het snapt.”

Daarbij werken de leerlingen met computerprogramma’s zoals Muiswerk. Aishaah: “Nee, het heet niet zo omdat het op de computer is, maar omdat het de gaten in je kennis vindt. Daar ga je dan aan werken.”

Aaishah voelt zich thuis op de school. “Het contact met de leraren is goed. Iedereen is aardig, ook in de pauze. En iedereen geeft je respect.”

Orson: “De school biedt veel kansen. Je leert hier de realiteit zien, jezelf kennen en een eigen bestaan opbouwen in de praktijk.”

Dit portret van de LUCA Praktijkschool werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015.