Vaak wordt gedacht dat hoogbegaafde kinderen het makkelijk hebben op school, omdat ze goed kunnen leren. Maar makkelijk kunnen leren, betekent niet automatisch dat ze het ook makkelijk hebben op school. Als de lesstof voor hen te eenvoudig is, kunnen ze hun motivatie verliezen, waardoor het juist niet makkelijk voor hen is in de klas.
Sommige hoogbegaafde kinderen hebben weinig contact met andere leerlingen. Dit kan komen doordat ze graag in hun eentje denken en werken. Het kan ook komen omdat de andere kinderen hen niet goed begrijpen, en soms zelfs buitensluiten. Sommige hoogbegaafde kinderen gaan, als ze buitengesloten worden, slechter presteren dan ze eigenlijk kunnen. Ze willen er misschien bij horen of juist niet opvallen.
Ga met de school in overleg om de lesstof en begeleiding van jouw kind aan te passen aan zijn of haar niveau. Bespreek hoe dit op een onopvallende manier kan, zodat je kind geen uitzondering wordt in de klas.
Misschien heeft de school een speciaal programma voor hoogbegaafden. Informatie hierover staat in het omschreven in het ondersteuningsaanbod in de schoolgids. Als jij of de school twijfelt over of jouw kind hoogbegaafd is, bespreek dan met de school de mogelijkheid om dit te uit te zoeken met een didactisch onderzoek.
De samenwerkingsverbanden passend onderwijs in Amsterdam/Diemen werken samen in een projectteam om te zorgen dat er zoveel mogelijk kennis op de scholen is over hoogbegaafdheid.
Het samenwerkingsverband voor primair onderwijs Amsterdam/Diemen heeft een speciale pagina gemaakt over hoogbegaafdheid. Daar kun je lezen welke trainingen ze geven aan leraren, welke deskundigen advies kunnen geven en hoe de overstap naar de middelbare school wordt begeleid.
Ook het samenwerkingsverband voor voortgezet onderwijs Amsterdam/Diemen laat online voorbeelden zien van hoe scholen werken met hoogbegaafde leerlingen. In de afgelopen jaren hebben verschillende scholen in Amsterdam, met hulp van subsidie, extra aandacht gegeven aan goed onderwijs voor deze leerlingen.