Ook leraren kiezen een school die bij ze past

Geplaatst door Loeka Oostra op 1 maart 2017
Michel Freriks, docent mens en natuur op het IJburg College 2 (foto Fransien van der Putt)
Niet alleen kinderen kiezen een school die goed bij hen past, dat geldt ook voor docenten. Voor docenten is het belangrijk dat de school aansluit bij hun karakter en manier van lesgeven.

Dat blijkt uit een serie interviews die OCO hield met docenten. Iedere school kent wel een docent die geliefd is, zich extra inzet voor de leerlingen of altijd voor iedereen klaarstaat. Voor toekomstige leerlingen zijn docenten belangrijk: op open dagen worden goede leraren vaak genoemd als motivatie om voor een school te kiezen. Een andere reden die veel genoemd wordt door de kinderen is de sfeer op school. Hoe gaan de leerlingen met elkaar om, hoe ziet het gebouw eruit en past een school bij het karakter van een leerling? Uit onderstaande interviews op een dwarsdoorsnede van de Amsterdamse scholen blijkt dat niet alleen kinderen, maar ook leraren dit in de gaten houden bij het kiezen van hun werkplek.

IJburg College 2

Zoals veel kinderen voor een school kiezen waar technologie een belangrijke rol speelt, kan dat ook voor leraren belangrijk zijn. Doordat op het IJburg College 2 alleen maar lesgegeven wordt van iPads, kan docent Mens en Natuur Michel Freriks makkelijker zijn eigen lessen inrichten. Hij schrijft zelfs zijn eigen lesmethoden. “Ik sta open voor vernieuwing, zowel op lesniveau als hoe we onze leerlingen zo optimaal mogelijk kunnen laten presteren.”

Lees meer over Michel Freriks op het IJburg College 2 in Het abstracte tastbaar maken.

Barlaeus Gymnasium

De karaktereigenschappen van docenten kunnen goed aansluiten bij de lesmethoden van de school, merkte ook Wolter Bosch van het Barlaeus Gymnasium. De Aardrijkskundedocent voelde zich direct thuis bij de ietwat rommelige organisatie van de school. “Docenten krijgen hier een enorme vrijheid om hun eigen lessen in te vullen. Het resultaat daarvan is dat we niet een hele gestroomlijnde organisatie zijn. Het technische aspect van onderwijs organiseren staat hier niet voorop. We richten ons meer op de ontwikkeling en persoonlijke begeleiding van een leerling.” Het lesgeven op een gymnasium is een bewuste keuze geweest voor Bosch. “Tweede en derdeklassers staan echt open voor de wereld om hen heen. Het zijn slimme kinderen die behoefte hebben om te weten hoe bepaalde zaken werken. Zonder dat je ze daarop toetst, hebben ze behoefte aan die informatie.” Door die constante vraag ontstaat er een bijzondere band op de school. “De persoonlijke aandacht voor leerlingen is een van de speerpunten van deze school.”

Lees meer over Wolter Bosch op het Barlaeus Gymnasium in ‘Leerlingen zijn doorslaggevend voor hoe leuk je werk is‘.

Calandlyceum

Volgens Joost Siegman, wiskunde docent op het Calandlyceum, is het persoonlijke contact vele malen belangrijker dan het vak zelf. “De relatie staat op nummer één. Als ik over de gang loop, heb ik altijd contact met collega’s en leerlingen. Daar zie je echt wat er speelt binnen de school.” Ondanks dat hij weinig vergelijkingsmateriaal heeft, denkt Siegman dat Calandlyceum het best bij hem past als school. “Laatst hebben we een test gedaan als docententeam om te zien wat voor type leraar wij zijn. Ik ben de verbinder, wil iedereen bij elkaar houden en baal als er iemand buiten valt. Daar hoort bij dat ik altijd wil weten wat er allemaal gebeurt en open sta voor vernieuwing.” Hij herkent deze punten ook in het karakter van de school. “We zijn op weg om een daltonschool te worden, hebben Technasium en kunstklassen en willen onze leerlingen zoveel mogelijk bieden om hun talenten te ontdekken.”

Lees meer over Joost Siegman op het Calandlyceum in Uitvinden waar sterke punten liggen.

Open Schoolgemeenschap Bijlmer

Talent staat ook centraal op de Open Schoolgemeenschap Bijlmer (OSB), de school waar docente lichamelijke beweging Shanthi Peerdeman lesgeeft. “Wij zijn een school waar we ons best doen om kinderen kansen te bieden, waar die kansen ook liggen. Kinderen moeten leren dat ze meer zijn dan alleen het niveau van hun schooladvies.” De sfeer die Peerdeman vooral aansprak op het OSB is de open, vriendelijke manier van omgaan met elkaar. “Het is bijna familie. We hebben hier allemaal veel oog voor elkaar, zowel tussen leerlingen en docenten als docenten onderling. Als ik ziek ben, krijg ik altijd een berichtje van een collega.” Het is volgens Peerdeman een van de redenen dat er weinig problemen zijn onder leerlingen, ondanks het sterk gemêleerde karakter van de school. “Wij hebben hier van alles rondlopen qua cultuur, afkomst en milieu. Over het algemeen lijkt dat niet echt problemen op te leveren, alles is bespreekbaar.”

Lees meer over Shanthi Peerdeman op de OSB in Leren luisteren naar je zelf.

Montessori College Oost (MCO)

De afkomst van een leraar kan ook een reden zijn om voor een bepaalde school te kiezen. Op een school met 59 nationaliteiten voelt Cyriel Clement, docent Economie en Ondernemerschap, zich thuis. “Er zit Frans, Spaans en Belgisch bloed in mij. Ik zeg dat ook altijd tegen kinderen: ik ben zelf ook een allochtoon en ik heb het ook gemaakt tot docent, dus jullie kunnen dat niet als excuus gebruiken. Ik haal daarmee actuele thema’s mijn les binnen.”

Lees meer over Cyriel Clement op het MCO in Liever op school dan thuis.

Clusius College

Voor Carel Krol van het Clusius College is de waardering die hij krijgt doorslaggevend geweest voor zijn schoolkeuze. “Ik heb hier niet het gevoel dat ik een inwisselbare lesboer ben die enkel komt om de stof over te brengen. Ik ben een verbinder tussen wat er binnen de klas gebeurt en wat het beeld van de leerlingen is van de wereld om hen heen.” Dat de school enkel vmbo aanbiedt is een andere reden geweest voor Krol om voor de school te gaan. “Je moet echt moeite voor de leerlingen doen om ze te winnen, maar daarna heb je ze ook echt en kunnen ze heel open en spontaan zijn.”

Lees meer over Carel Krol op het Clusius College in Geen inwisselbare lesboer.

Gerelateerde onderwerpen