Wat betekent studieloopbaanbegeleiding in het mbo?

Geplaatst door Ramon Rahangmetan op 5 maart 2019
Studieloopbaanbegeleiding is een belangrijk onderdeel van een beroepsopleiding. Een studiecoach of studieloopbaanbegeleider helpt bij het maken van studiekeuzes en persoonlijke ontwikkeling van de student tijdens de opleiding. Het leerproces van de student leidt tot inzicht in zijn of haar kwaliteiten en ambities. De beoordeling wordt samengesteld in loopbaancompetenties. Als dit eenmaal bekend is kan de student gaan werken aan het ontplooien van deze kwaliteiten en ambities. Ondersteund door in een zo passend mogelijke leeromgeving en toekomst op de arbeidsmarkt.

Wat doet een studiecoach?

De studiecoach begeleidt studenten tijdens zijn of haar studie. Daarom is de studiecoach is de tussenpersoon tussen de huidige school en de studenten. Deze begeleider communiceert met de studenten en voert regelmatig persoonlijke gesprekken. Ook over problemen over de studie die voor de student moeilijke obstakels zijn. De studiecoach blijft altijd het eerste aanspreekpunt voor de student. Scholen zijn wel verplicht om mogelijkheden te bieden voor studiekeuze- en voorlichting (art. 1.3.5 onder c WEB).

Leren en loopbaan

Bij studieloopbaanbegeleiding gaat het om twee kerntaken: leren én loopbaan. Vaardigheden voor je beroep (leren), keuzes voor je loopbaan (loopbaan) en burgerschap komen terug in studieloopbaanbegeleiding. Een student wordt daardoor tijdens de examens op deze onderdelen getoetst. Dit valt onder een kwalificatie document. De kernpunten zetten studenten aan tot:

  • meer vraagsturing
  • reflectie op eigen ervaringen en eigen handelen
  • zelfstandig en competentiegericht leren
  • een goede doorstroom van vmbo naar mbo en van mbo naar hbo

Van mentor naar coach

Onderwijs gericht op specifieke vaardigheden vragen niet alleen om een andere manier van leren, maar ook om een andere manier van begeleiden. Van docenten in het mbo wordt daarom verwacht dat zij, naast kennis, een begeleidende en coachende rol innemen voor de student. Minder als mentor, meer als coach op persoonlijk vlak. Een coach bied meer helderheid in de keuzes die gemaakt moeten worden, een mentor daarintegen heeft meer kennis en expertise over het onderwerp.

Competenties

In de huidige maatschappij ontstaan nieuwe beroepen. Werknemers wisselen meerdere malen van baan. Studenten ontwikkelen en leren daardoor competenties. Hierdoor wordt de keuze op de arbeidsmarkt vergroot. Er worden vijf loopbaancompetenties benoemd die nodig zijn om invloed uit te kunnen oefenen op de eigen loopbaan. Deze vijf loopbaancompetenties zijn gekoppeld aan kerntaken. Daarbij gaat het namelijk om:

  • vaardigheden (waar ben ik goed in?)
  • motievenreflectie (wat wil ik?)
  • manieren van werk (hoe kan mijn werkplek eruit zien?)
  • loopbaan (hoe maak ik keuzes?)
  • netwerken (hoe leg en onderhoud ik contacten op de arbeidsmarkt?)