WO I bij wiskunde

Geplaatst door Annemarie Geersing op 10 maart 2015
James Knight en Elvie M. Portier, foto Mats van Soolingen
Evie M. Portier (14) is geboren in Nederland. “Maar toen ik vijf was, verhuisde ik naar New York. En op mijn negende gingen we weer terug naar Nederland.” Dat was allemaal voor het werk van haar ouders, die jurist zijn. Omdat Evie en haar ouders het belangrijk vonden dat ze Engels bleef spreken, kozen ze voor de International School of Amsterdam (ISA). “Hier krijg ik een tweetalig diploma als ik klaar ben. Daarmee kan ik in het buitenland studeren, als ik dat straks wil.”

Een echt ISA-vak vindt Evie Humanities, wereldgeschiedenis. “Op de basisschool in Nederland leerde ik over de geschiedenis van Nederland en in New York over de geschiedenis van Amerika. Maar op ISA bekijken we de geschiedenis niet vanuit de blik van een bepaald land, maar vanuit een mondiaal perspectief.”

‘Met mijn diploma kan ik straks in het buitenland studeren’

Vakken sluiten ook goed op elkaar aan, vindt ze. “Vorig jaar leerden we bij Humanities over de Eerste Wereldoorlog, bij wiskunde ging het toen over giftige gassen en de afstand die nodig is bij het gooien van bommen. Zoiets maakt het leuk om te studeren.”

Alle bovenbouwleerlingen moeten 150 uur besteden aan extra activiteiten, waarvan vijftig uur aan vrijwilligerswerk voor de buurt. James Knight (17), Nederlander én Brit, is vicevoorzitter van een commissie die een sportdag organiseert voor de Van Koetsveldschool, voor kinderen met een fysieke of verstandelijke handicap. “Ongeveer zeventig kinderen komen op die dag naar onze school. Wij verdiepen ons in de handicaps van de kinderen en wat zij nodig hebben. We zorgen bijvoorbeeld ervoor dat een buddy ze begeleidt op de sportdag.”

Ook James is naar ISA gekomen voor het International Baccalaureate Diploma. “Naar deze school gaan zorgt er wel voor dat je een echte wereldburger wordt. Dit schooljaar ben ik al naar Londen geweest voor mijn Art class en we hebben voetbalwedstrijden gespeeld in Luxemburg en Parijs.”

Dit portret van de International School of Amsterdam werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015.