Zijn er landelijke richtlijnen om te beoordelen of een kind toe is aan groep 3?

Geplaatst door OCO op 5 december 2006

Nee, er zijn geen landelijke richtlijnen op dit punt.

Steeds meer scholen werken met voortgangstoetsen voor kleuters. Dit houdt in dat alle kinderen meerdere keren (2 of 3) per schooljaar een aantal testjes doen in de klas. Het Cito beoordeelt de antwoorden in de niveaus A (het hoogst) tot E (het laagst). Dit soort testen meet vaardigheden als logisch denken, woordenschat en tellen. Ook op sociale en emotionele aspecten (bijvoorbeeld de zelfstandigheid , het concentratievermogen en de speelsheid) van het kind wordt gelet.

De leerkracht bespreekt meestal met de ouders wat de testen hebben uitgewezen en wat de eventuele consequenties daarvan zijn voor het doorstromen naar een hoger niveau. Voor ouders kan dit heel interessant zijn omdat het kind soms thuis andere vaardigheden laat zien dan op school.
De school heeft bij kwesties van overgaan naar een volgende groep altijd het laatste woord, maar moet zijn standpunt wel onderbouwen met toets- en/of observatiegegevens. Uw rechten beperken zich dus tot een goed overleg met de school, waarbij u met argumenten kunt komen.

Veel scholen hebben in hun schoolgids vermeld welk beleid zij voeren op het punt van overgang groep 2 naar groep 3.

Gerelateerde onderwerpen

Meer artikelen over Geen categorie