Waar kan ik terecht met een klacht over het mbo?

Geplaatst door Kaja Sariwating op 9 mei 2025
Je kunt een klacht over het mbo indienen bij een klachtencommissie, een examencommissie of de Onderwijsinspectie. De precieze regels voor het indienen van een klacht vind je terug in de eigen klachtenregeling van de opleiding. Een klacht indienen is laagdrempelig. Ben je het oneens met een beslissing over toetsing of examinering? Dan kun je direct in beroep bij de commissie van beroep voor de examens. Oneens met weigering tot toelating? Dan kun je in sommige gevallen naar de civiele rechter.

Een klacht over mbo? Klachtencommissie!

Heb je een klacht over een beslissing van jouw mbo-opleiding? Bijvoorbeeld over het gedrag van een docent? Ga dan eerst in gesprek met de schoolleiding en/of de docent. Kom je er samen niet uit, dan kun je een klacht indienen bij de klachtencommissie.

Het schoolbestuur is verantwoordelijk voor een goed functionerende klachtencommissie. Deze commissie heeft minstens drie leden die niet bij het bestuur horen. De voorzitter werkt ook niet voor het bestuur (art. 7.5.2 lid 3 WEB).

Als de mbo-instelling geen eigen klachtencommissie heeft, dan is de instelling aangesloten bij een landelijke klachtencommissie.

De klachtencommissie behandelt klachten van:

  • Studenten, onder wie aanstaande studenten en oud-studenten.
  • Onderwijspersoneel (van docent tot schoonmaakpersoneel).
  • Andere betrokkenen bij het onderwijs of het praktijkdeel van de opleiding.
  • Ouders of wettelijke verzorgers, mits de student zelf nog minderjarig is.

Geschil over toetsing en examinering in mbo

Je mag altijd direct in beroep gaan tegen een beslissing van de examencommissie of een examinator. De school mag je niet verplichten om eerst een klacht of bezwaar in te dienen. Wel kun je er vrijwillig voor kiezen om eerst in gesprek te gaan met de examencommissie, maar dat is niet verplicht.

Ben je het niet eens met een beslissing over examens of tentamens? Ga dan binnen twee weken schriftelijk in beroep bij de commissie van beroep voor de examens (7.5.2. lid 2 WEB). In de commissie van beroep voor de examens mogen mensen uit de eigen instelling zitten, maar zij mogen geen deel uitmaken van het bevoegd gezag en geen lid zijn van de examencommissie.

Ben je het niet eens met de uitspraak van de Commissie van beroep voor de examens? Dan kan je beroep aantekenen bij de Raad van State.

Klacht over geweld via vertrouwensinspecteur Inspectie van het Onderwijs

Heb je een klacht over geweld in de vorm van seksueel misbruik, seksuele intimidatie, discriminatie, (ernstig) lichamelijk geweld of geestelijk geweld? Neem dan altijd contact op met een vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs.

Klachtenregeling verschilt per mbo 

De regels voor klachten en geschillen verschillen per school en staan in het studentenstatuut. Hierin staat in ieder geval:

  • Welke klachtencommissie de klachten behandelt.
  • Wie een klacht mogen indienen.
  • De wijze waarop deze commissie werkt.
  • Hoe je de klacht indient (via een brief of via een speciaal formulier).
  • De termijn waarbinnen de klacht moet worden ingediend.
  • Binnen welke termijn het oordeel wordt verwacht.

Je kunt altijd een kopie van je klacht of bezwaar naar de Onderwijsinspectie sturen. Op die manier kan de inspectie bij een volgend bezoek aan de mbo-instelling alerter zijn op het probleem dat je hebt aangekaart. Als er meer meldingen zijn binnengekomen over hetzelfde probleem, kan de inspectie een onderzoek starten.

Hoe dien je een klacht in over een instelling voor mbo?

De klachtenregeling is openbaar en staat meestal in de onderwijs- en examenregeling (OER) van de school en het studentenstatuut. In de klachtenregeling staat onder andere binnen welke termijn je een klacht kan indienen en aan welke regels jouw klacht moet voldoen.

Een klacht ‘verjaart’. Dit betekent dat je een klacht in het onderwijs binnen een jaar moet indienen, nadat de klacht heeft plaatsgevonden (art. 9:8 lid 1 sub b Awb).

Oordeel over de klacht

Als je een reactie op je klacht hebt gekregen, dan is de klachtprocedure klaar. Je kunt daarna niet in beroep gaan bij de bestuursrechter (art. 9:3 Awb). Als je het er niet mee eens bent, kun je alleen nog naar de gewone (civiele) rechter. Dat kan bijvoorbeeld als je vindt dat je onterecht bent behandeld.

Negatief bindend studieadvies: commissie van beroep voor de examens

Een negatief bindend studieadvies is een schriftelijk besluit. Je kunt daartegen binnen tien dagen schriftelijk in beroep bij de commissie van beroep voor de examens van de instelling (8.1.7a lid 5 WEB).

De commissie van beroep voor de examens beslist binnen twintig werkdagen na het indienen van het beroep. Eventueel dien je daarna een klacht in bij de klachtencommissie van de instelling. De opleiding kan dan leren van jouw klacht.

Tegen beslissingen van de commissie van beroep voor de examens kunnen studenten nog beroep aantekenen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Weigering toelating tot opleiding: civiele rechter

Als je niet tot een opleiding wordt toegelaten, ontvang je de beslissing per brief. Als de weigering tot toelating ten onrechte is, kun je naar de civiele rechter om toelating af te dwingen.

Het is wel slim om eerst de klachtenregeling te gebruiken, omdat een klacht laagdrempeliger is. Als je geen gelijk krijgt van de klachtencommissie en je wordt nog steeds niet toegelaten, dan kun je alsnog naar de civiele rechter.

Als je als student vindt dat de weigering tot toelating samenhangt met jouw beperking, dan kan je een oordeel vragen aan het College voor de Rechten van de Mens. Je moet dan wel bewijzen dat je bent geweigerd vanwege jouw beperking.