De belangrijkste taak van de MR is het bevorderen van openheid en onderling overleg binnen de school, zoals staat beschreven in artikel 7 van de Wet medezeggenschap op scholen. Deze bepaling is te zien als de hoofdtaak van de medezeggenschap.
Naast het contact met het schoolbestuur heb je als MR ook een verantwoordelijkheid richting de achterban, dus naar ouders, leerlingen en het personeel van de school. Het is belangrijk om hen goed te informeren en indien nodig overleg te voeren met hen.
Als het overleg met het schoolbestuur moeizaam verloopt, is het belangrijk dat de MR gebruik maakt van de rechten en bevoegdheden die de Wet medezeggenschap op scholen biedt, om het overleg weer op gang te krijgen. Dit is vooral van belang als het niet duidelijk is hoe het onderwijsbeleid en de onderwijskwaliteit van de school geregeld zijn.
Een passieve houding, waarbij de MR het schoolbestuur de schuld geeft en er verder niets aan doet, is niet voldoende. De MR heeft een inspanningsverplichting om zich naar vermogen in te zetten voor goed overleg.
Als het echt niet anders kan, heeft de MR de mogelijkheid om via de rechter het schoolbestuur te dwingen om zich aan de verplichtingen richting de MR te houden. Ook kan de minister de financiering van de school inhouden of stopzetten als het schoolbestuur zich niet aan de regels van de Wet medezeggenschap op scholen houdt. Deze bevoegdheden worden geregeld in artikel 36 t/m 38 van de Wet medezeggenschap op scholen.
One Trackback
[…] hebben veelal grote gevolgen voor ouders en scholieren en zijn dan ook verankerd in de wet (art. 15 lid 3 WMS). Denk bijvoorbeeld aan wijziging van de onderwijstijd (inclusief de schooltijden) en wat er is […]