Ieder kind met autisme is anders. Er is dan ook geen blauwdruk te geven over wat er nodig is voor passend onderwijs voor kinderen met autisme. Veel kinderen met autisme vinden het echter moeilijk om zonder extra ondersteuning of aanpassingen goed onderwijs te volgen.
Voor sommige kinderen biedt speciaal onderwijs de beste mogelijkheden. Voor andere kinderen kan een reguliere school met ondersteuning goed passen. Als duidelijk is welke ondersteuning jouw kind met autisme nodig heeft, kun je in de schoolgidsen van scholen in de buurt lezen of ze die ondersteuning bieden. Zo kunt je jouw kind aanmelden op een school die het beste past.
Bij de aanmelding geef je aan dat jouw kind extra ondersteuning nodig heeft. De school heeft vervolgens de zorgplicht.
Voor een goede ontwikkeling van jouw kind met autisme is het belangrijk dat de leerkracht leert de signalen van jouw kind te herkennen. Die signalen zijn vaak klein en niet altijd meteen te verklaren. Praat hierover met de leerkracht. Jij kent jouw kind het beste en kunt tips geven over hoe de leerkracht in bepaalde situaties met jouw kind kan omgaan.
Een prikkelarme ruimte, extra begeleiding op school of een aparte klas voor leerlingen met autisme zijn voorbeelden van ondersteuning voor kinderen met autisme op school. Door met de behandelaar, begeleider, en de leerkracht in gesprek te gaan, zal duidelijk worden wat het beste bij jouw kind past.
In het voortgezet onderwijs wordt steeds meer een beroep gedaan op zelfstandig werken. Dit kan problemen opleveren voor leerlingen met een autismepectrumstoornis. Ze zijn vaak geholpen met veel structuur en regelmaat in hun schoolwerk, ook thuis. Hang bijvoorbeeld het lesrooster en toetsrooster in huis op. Geef je kind een vaste plek om huiswerk te maken, zonder prikkels van tv, radio of computer of uitzicht naar buiten. Zorg dat duidelijk is wat je kind moet doen, wanneer en met wie.
Gaat jouw kind naar het voortgezet onderwijs en heeft hij of zij meer aandacht nodig? Maar is speciaal onderwijs weer een stap te ver? Mogelijk dat de Special Classes van het Metis Montessori Lyceum een goede optie zijn. Hier krijgen leerlingen met autisme les op havo- en vwo-niveau. Je leest er meer over op de website van de school. De aanmelding voor deze klassen verloopt buiten de reguliere Centrale Loting & Matching.
Er bestaan veel vooroordelen over autisme, terwijl ieder kind met autisme anders is. Om te voorkomen dat er op school gewerkt wordt met een algemeen beeld van ‘hoe kinderen met autisme zijn’, is een goede communicatie tussen jou als ouder en de leerkracht erg belangrijk. Je kunt de leraar helpen om jouw kind te begrijpen en op tijd signalen op te pikken. Zo kun je voorkomen dat jouw kind onnodig lastig gedrag vertoont op school.
Daarbij is het ook aan te raden om je te verplaatsen in de leerkracht. Realiseer je dat die te maken heeft met een klas vol kinderen. Door met elkaar te kijken naar mogelijke verbeteringen in de klas, werk je samen aan de ontwikkeling van jouw kind. Advies aan een leerkracht kan gericht zijn op het vergroten van de kennis over autisme en de kennis over jouw kind.
Met deze tips kan de leerkracht zorgen dat jouw kind zich prettig voelt in de klas:
In Amsterdam is er een Autisme Steunpunt dat leraren en begeleiders op school kan helpen om de juiste ondersteuning aan leerlingen te bieden. Hoewel dit steunpunt in eerste instantie bedoeld is voor het personeel van school, kun je zelf als ouder school adviseren om advies te vragen van het steunpunt. Dit kan bijvoorbeeld als je het idee hebt dat er onvoldoende kennis aanwezig is op school, of als het niet lukt een goede match te makken met de juiste ondersteuning.
Je vindt meer informatie over autisme en ondersteuning bij de Nederlandse Vereniging Autisme en bij de Oudervereniging Balans.