De keuzes die scholen maken in het ondersteuningsaanbod van de school zijn bepalend voor hoe passend onderwijs er op de school van jouw kind uit ziet:
Leraren, leerlingen en ouders hebben hierop adviesrecht via de medezeggenschapsraad van de school (art. 11 lid 1r Wet medezeggenschap op scholen).
Het ondersteuningsaanbod bestaat uit een omschrijving van de basisondersteuning (hulp die iedere school moet kunnen bieden) en de extra ondersteuning (meer specialistische hulp die per school kan verschillen).
De school omschrijft het ondersteuningsaanbod in de schoolgids. Zo weet iedereen welke extra ondersteuning de school wel en niet kan bieden (art. 12 lid 2d WPO) en (2.89 WVO 2020).
Voordat de schoolgids wordt vastgesteld, geeft het bestuur de leerlingen de kans om op hun eigen manier hun mening te geven over de ondersteuning op school. Gaat het om een cluster 3- of cluster 4-school, dan mogen ze ook hun mening geven over de basisondersteuningsvoorzieningen die daar worden geboden (art. 22 lid 1b Wet op expertisecentra).
In de schoolgids staat ook wat leerlingen hebben ingebracht en hoeveel invloed zij hadden op de keuzes over de basisondersteuning en de hulp die de school biedt (art. 13b WPO) en (2.92a WVO 2020).
In het samenwerkingsverband moet voor iedere leerling een passend onderwijsaanbod beschikbaar zijn. Sommige voorzieningen zijn landelijk georganiseerd, zoals onderwijs voor kinderen met epilepsie.
Niet iedere school kan of wil alle typen ondersteuning bieden. Bij elkaar moet het ondersteuningsaanbod van de deelnemende scholen in een samenwerkingsverband echter wel alle typen ondersteuning bieden.
Voor ouders van kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, kan de omschrijving van het ondersteuningsaanbod in de schoolgids erg behulpzaam zijn bij de schoolkeuze. Door te kijken welke school bepaalde ondersteuning biedt, is sneller duidelijk of de school wel of niet past.
Overigens is het niet zo dat een school kinderen kan weigeren omdat de ondersteuning die gevraagd wordt niet in de omschrijving staat. Immers, de school heeft een zorgplicht, en moet eerst zelf kijken of de ondersteuning niet toch geboden kan worden.