De geschillencommissie passend onderwijs biedt op haar website uitgebreide informatie over het indienen van een geschil. Een verzoek kun je eenvoudig online indienen. De commissie heeft haar werkwijze overzichtelijk samengevat in een praktisch overzicht, zodat je precies weet wat je kunt verwachten.
Je hebt geen advocaat nodig om een verzoek in te dienen, en er zijn geen kosten aan verbonden. Daarnaast is er, voor situaties waarin snel een uitspraak nodig is, ook een versnelde procedure beschikbaar.
Het is de bedoeling dat je binnen zes weken na een besluit van de school een verzoek indient bij de geschillencommissie. Bijvoorbeeld bij een besluit tot verwijdering of een besluit om je kind niet te plaatsen.
Maar er kan vertraging ontstaan door de zomervakantie. Ook kan het zijn dat je eerst nog andere stappen hebt geprobeerd, waardoor de zes weken al zijn verstreken. Het is dan nog steeds mogelijk om een geschil voor te leggen aan de geschillencommissie. Je kunt dan in het verzoekschrift toelichten waarom je echt niet eerder een verzoek kon indienen.
In het eerste jaar 2015, waarin de geschillencommissie was ingesteld, kwamen er 51 verzoeken binnen. Uit het jaarverslag van 2023 blijkt dat er dat jaar 146 verzoeken werden ingediend. Hiervan is in 74 gevallen advies uitgebracht. Meer details over de zaken is te lezen in het Jaarverslag onderwijs 2023.
Bij de evaluatie van passend onderwijs is besloten dat de geschillencommissie passend onderwijs een permanente status zal krijgen. Bij de invoering werd oorspronkelijk gedacht dat de geschillencommissie slechts tijdelijk noodzakelijk zou zijn.
Daarnaast wordt er gekeken naar de mogelijkheid om uitspraken van de geschillencommissie bindend te maken. Dit is één van de verbetermaatregelen passend onderwijs.
Meer informatie over de geschillencommissie staat op de website van de geschillencommissie.
In deze brochure voor ouders leest u precies hoe de procedure in z’n werk gaat.